Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Work stress, social support and symptoms of depression in the group of teachers

Tytuł:
Work stress, social support and symptoms of depression in the group of teachers
Stres pracy, wsparcie społeczne i symptomy depresji w grupie nauczycieli
Autorzy:
Strychalska, Iwona
Słowa kluczowe:
stres pracy, wsparcie społeczne, symptomy depresji
work stress, social support, symptoms of depression
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this study was evaluate relationships between work stress, social support and symptoms of depression. The study consisted of 80 female participants – teachers from Crakow’s middle schools. For surveying tasks Berlin Social Support Scales (BSSS), The Center for Epidemiologic Studies Depression (CES-D) and The Questionnaire for the Subjective Work Evaluation were used. As expected, job stress contributed to the occurrence of depressive symptoms. Also revealed a main effect of social support, which high level influenced as a buffer, protecting teachers against symptoms of depression and reducing perceived work stress. The moderating effect of social support has not been received. Work stress had influence on symptoms of depression in the group receiving a lot of support and in the group with less support, which meant that the support didn’t moderate the relationship between these two variables.

Celem niniejszej pracy jest próba odpowiedzi na następujące pytania: czy stres pracy oraz otrzymywane wsparcie społeczne mogą wpływać na poziom doświadczanych symptomów depresyjnych; czy wsparcie społeczne może działać jako bufor, zmniejszający poziom odczuwanego stresu zawodowego oraz czy wsparcie może moderować związek między stresem a symptomami depresji. Osobami badanymi były nauczycielki z pięciu krakowskich gimnazjów, z minimalnym rocznym okresem zatrudnienia w placówce. Do celów pomiarowych użyto Berlińskiej Skali Wsparcia Społecznego, Kwestionariusza do Subiektywnej Oceny Pracy oraz kwestionariusza CES-D. Zgodnie z oczekiwaniami, stres pracy przyczyniał się do wystąpienia symptomów depresyjnych. Nie wykryto jednak, który czynnik stresu zawodowego był najbardziej stresogenny; wręcz przeciwnie, uzyskane efekty wskazywały na ich pozytywny wpływ na poziom stresu (co stanowiło prawdopodobnie przypadkowe korelacje). Ujawnił się również efekt główny wsparcia społecznego, którego wysoki poziom oddziaływał jako bufor, chroniący nauczycielki przed symptomami depresji i zmniejszający odczuwany stres pracy. Nie otrzymano natomiast moderującego efektu wsparcia – stres pracy przyczyniał się istotnie do wystąpienia symptomów depresji zarówno w grupie otrzymującej mało, jak i dużo wsparcia społecznego, co świadczyło o tym, że nie moderuje ono związku między tymi dwiema zmiennymi. Brak oczekiwanego efektu mógł być spowodowany zbyt małą próbą badawczą. W świetle uzyskanych wyników zasadne wydaje się zatem powtórzenie badania na liczniejszej grupie osób badanych, uwzględniającej jednakową ilość kobiet i mężczyzn.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies