Tytuł pozycji:
Edukacyjno - zawodowe wybory młodzieży gimnazjalnej z wybranych szkół w powiecie krakowskim
The principal objective of my thesis was to learn about the educational and occupational choices of lower secondary pupils from the selected schools in Cracow County.The first part, which is theoretical, is devoted to a process of forming youth`s aspirations. Moreover, I explained the importance of a family, a peer group and interests during making a decision process. Additionally, the process of professional development for youth was characterised in this part.The second part relates to the education system for secondary schools in Poland, primarily, the profile of career counselling and career advisory service. The position of a career counsellor at middle schools was particularly delineated.The third part includes research methodology of my own study. There are research issues, methods and techniques which were applied. Finally, I presented the result of my study and analysed them in the fourth part.The results of my study show that lower secondary students, who need to choose a secondary school or future career, consider plenty of factors. Their interests, demand for service on the labour market or their own abilities are the mostly taken into consideration. Making a decision on a future career or a secondary school is remarkably fundamental for middle school pupils. Therefore, the family, school and school career counsellor `s support is required.
Podstawowym celem pracy było poznanie wyborówedukacyjno – zawodowych młodzieży gimnazjalnej z wybranych szkół w powiecie krakowskim.W rozdziale pierwszym, teoretycznym, przedstawiono kształtowanie się aspiracji młodzieży, jak i znaczenie rodziny, grupy rówieśniczej oraz własnych zainteresowania w procesie podejmowania decyzji. Scharakteryzowano również proces zawodowego rozwoju nastolatka.W drugim rozdzialeomówiono systemu edukacji ponadgimnazjalnej w Polsce, a przede wszystkim charakterystykę doradztwa i poradnictwa zawodowego, w szczególności instytucję szkolnego doradcy zawodowego.Trzeci rozdział to metodologia badań własnych. Przedstawiono w nim problemy badawcze, metody oraz techniki, którymi posłużono się w trakcie badań. Ostatnirozdział to prezentacja i analizawyników przeprowadzonych badań. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że uczniowie dokonując wyboru szkoły bądź zawodu, kierują się wieloma czynnikami, a przede wszystkim swoimi zainteresowaniami oraz zapotrzebowaniem na rynku pracy, czy własnymi możliwościami. Wybór zawodu oraz szkoły jest niezwykle istotny dla każdego ucznia, dlatego wymaga wsparcia ze strony rodziny, szkoły, a w szczególności szkolnego doradcy zawodowego.