Tytuł pozycji:
Counteraction of money laundering by Cooperated Units on the example Marshals Office in Krakow, District Office in Tarnow and the Town and Commune Office in Szczucin
Subject of this work is analysis of the manner of the counteraction by self-government units (JST) for phenomenon of the money laundering. On the power of provisions of the Act from 16 November 2000 about the counteraction for the money laundering and the terrorist financing (Journal of Laws from 2014 pos. 455) cooperating units like the Town and Commune Office, the district office and the marshall office were formed. In ensuing jst is lacking examinations from duties of the counteraction for money laundering constitutes the research gap. Conducted, according to the concept of methodological triangulation, analysis of normative acts, documentation, scientific studies and the performance of intelligences show that jst are ineffective for money laundering in the counteraction. A lack of the awareness is carrying one of problems with analysed phenomenon and the lack of knowledge of employees about duties resting with them.
Tematem niniejszej pracy jest analiza sposobu przeciwdziałania przez jednostki samorządu terytorialnego (JST)zjawisku prania pieniędzy. Na mocy przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2014 r. poz. 455) utworzono jednostki współpracujące, do których zaliczają się m.in. Urząd Miasta i Gminy, Starostwo Powiatowe oraz Urząd Marszałkowski. Brak badań w zakresie wywiązywania się jst z obowiązków przeciwdziałania praniu pieniędzy stanowi lukę badawczą. Przeprowadzona, zgodnie z koncepcją triangulacji metodologicznej, analiza aktów normatywnych, dokumentacji, opracowań naukowych oraz wyniki wywiadów wskazują, że jst są nieskuteczne w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy. Jednym z problemów jest brak świadomości zagrożenia analizowanym zjawiskiem oraz brak wiedzy pracowników o ciążących na nich obowiązkach.