Tytuł pozycji:
Użycie opowiadań w nauczaniu języka angielskiego młodszych dzieci szkolnych
The study investigated the use of the storytelling technique in teaching English to young learners. The researcher conducted five lessons in three groups of children in the second year of primary school in Bibice, Poland. The aim of the study was to find the answer to three research questions, namely how the storytelling technique can be used in EFL primary education; what is the role of the teacher while applying the storytelling technique in an EFL classroom; and what is the impact of the storytelling technique on students' involvement. There were three research tools used in the study: interviews with students, classroom observation and teacher's evaluation. The analyses of the data proved that there was a wide range of activities that could be used with stories and they practised all language skills, as well as grammar and vocabulary. Most of the activities were learner-centered. During the lessons the teacher took a role of an organiser, an assessor, a participant and a language model. The study showed that using stories can enhance students' involvement in the lessons.
Niniejsza praca miała na celu badanie użycia opowiadań w nauczaniu języka angielskiego młodszych dzieci szkolnych. Podczas badania zostało przeprowadzonych pięć lekcji w trzech grupach dzieci uczęszczających do klasy drugiej szkoły podstawowej w Bibicach. Głównym celem badania było znalezienie odpowiedzi na trzy pytania badawcze, mianowicie: jak opowiadania mogą być użyte w nauczaniu języka angielskiego; jaka jest rola nauczyciela podczas przeprowadzania lekcji w oparciu o opowiadania; jaki jest wpływ opowiadania bajek na zaangażowanie uczniów w lekcje. Narzędziami badawczymi wykorzystanymi w niniejszej pracy były wywiady z uczniami, karty obserwacji lekcji oraz samoocena nauczyciela przeprowadzającego badania. Analiza materiału zebranego podczas badania wykazała, że jest wiele typów ćwiczeń, które można użyć przygotowując lekcje w oparciu o opowiadania. Mogą one ćwiczyć wszystkie sprawności językowe jak również gramatykę i słownictwo. Większość zadań stawiała ucznia w roli wykonawcy czynności. Nauczyciel pełnił rolę organizatora, oceniającego, uczestnika oraz modelu językowego podczas przeprowadzonych lekcji. Badanie wykazało, że użycie opowiadań wzmaga zaangażowanie uczniów w lekcje.