Tytuł pozycji:
The image of homosexuals in the cinema of XXI century
The subject of the study is to analyze the image of homosexuals in the cinema of 21st century on the basis of selected film production, belonging to European and American cultural circle. According to the hypothesis presented in this thesis in modern cinema the image of gay is stereotypical. Sexual minority is perceived by superficial, simplistic, shorthand, popular opinion.The text consists of five chapters, divided into subsections. In the first part the author analyzes the sociological evolution and transformation of homosexuals, taking into account the issue of identity (its liquidity, dynamics) and sexuality. In the second chapter there are presented the development of queer theory on the basis of the film through the statement of gay cinema creations of the twentieth and twenty-first century. In the third part of the subject the author presented the perception of the contemporary image of gays, based on the opinion of Małgorzata Radkiewicz and Ewa Mazierska. The fourth part is the author's analysis the image of homosexuals in contemporary cinema . The fifth chapter consists of methodological considerations and presentation of own research results, which were carried out among young gay men, who are between the ages of 18-25. The research concerned the collection and presentation of film perception of homosexuals among the gay community.
Przedmiotem pracy jest analiza wizerunku homoseksualistów w kinie XXI wieku na podstawie wybranych produkcji filmowych, należących do europejskiego i amerykańskiego kręgu kulturowego. Według zaprezentowanej w pracy hipotezy, we współczesnym prezentowaniu sylwetek gejów dominuje stereotyp. Mniejszość seksualną postrzega się według powierzchownych, uproszczonych, skrótowych, obiegowych opinii.Tekst składa się z pięciu rozdziałów, podzielonych na podrozdziały. W pierwszej części autorka analizuje socjologiczną ewolucję i przemianę homoseksualistów, uwzględniając przy tym kwestię tożsamości (jej płynność, dynamikę) oraz seksualności. W drugim rozdziale zaprezentowany został rozwój teorii queer na gruncie filmowym poprzez zestawienie kreacji gejów z kina XX i XXI wieku. W trzeciej części pracy autorka przedstawiła postrzeganie współczesnego wizerunku gejów, opierając je na opinii m.in. Małgorzaty Radkiewicz czy Ewy Mazierskiej. Czwarta część stanowi autorską analizę wizerunku homoseksualistów, zorientowaną na ukazanie stereotypowego postrzegania gejów. Piąty rozdział składa się z metodologicznych rozważań oraz prezentacji wyników badań własnych, które zostały przeprowadzone wśród młodych gejów, będących w przedziale wiekowym 18-25. Badania dotyczyły odbioru i percepcji filmowego prezentowania homoseksualistów wśród społeczności gejowskiej.