Tytuł pozycji:
The probative power of foreign public documents
W czasach licznych, prywatnych kontaktów międzynarodowych, kwestia mocy dowodowej zagranicznych aktów stanu cywilnego odgrywa dużą rolę. Stan cywilny jest sytuacją prawną osobą, wyrażoną przez cechy ją indywidualizujące. Rejestracja stanu cywilnego dokonywana jest w rejestrze stanu cywilnego w formie aktów stanu cywilnego (aktów urodzenia, małżeństwa i zgonu). Akty stanu cywilnego są wyłącznym dowodem zdarzeń w nich stwierdzonych. Moc dowodowa zagranicznych dokumentów urzędowych uregulowana została w art. 1138 k.p.c. Co do zasady zagraniczne dokumenty urzędowe mają moc dowodową równą polskim dokumentom urzędowym. Ponieważ akty stanu cywilnego są dokumentami urzędowymi, ich moc dowodowa równa jest mocy dowodowej zagranicznych dokumentów urzędowych. Celem pracy jest udowodnienie tezy o równej polskim aktom, mocy dowodowej zagranicznych odpisów aktów stanu cywilnego. Zgodnie z przepisami k.p.c. legalizacja zagranicznego odpisu aktu stanu cywilnego konieczna jest w sytuacji, gdy dokument wywołuje wątpliwości co do swojej autentyczności. Liczne konwencje międzynarodowe, dwustronne i wielostronne, znoszą wymóg legalizacji. Konwencja haska wprowadziła klauzulę Apostille, która potwierdza autentyczność dokumentu. Konwencja Nr 17 Międzynarodowej Komisji Stanu Cywilnego zniosła wymóg nadawania klauzuli Apostille na odpisach aktów stanu cywilnego, w kontaktach między stronami tej konwencji. W niektórych sytuacjach przepisy krajowe, wymagają przedłożenia polskiego odpisu aktu stanu cywilnego. Instytucja transkrypcji pozwala na wpisanie treści zagranicznego aktu stanu cywilnego do polskiego rejestru, dzięki czemu powstaje akt polski. Z tematem pracy związana jest również kwestia dołączania wzmianek dodatkowych lub przypisków do aktów stanu cywilnego na podstawie zagranicznych orzeczeń, innych rozstrzygnięć lub dokumentów. W Międzynarodowej Komisji Stanu Cywilnego oraz szczególnie w Unii Europejskiej pojawiły się także postulaty uznawania skutków powodowanych przez zagraniczne akty stanu cywilnego.
Nowadays, when it's a lot of international private relations the problem of the probative power of foreign public documents becomes very important. The marital status is a legal status of a person which is expressed by individual attributes. It's registered in civil register in the form of civil status record (birth certificates, marriage certificates and death certificates). Civil status records are the exclusive proof of the events which they confirm. The probative power of foreign public documents is regulated in the Article 1138 of the Code of Civil Procedure. In general, foreign public documents have the same probative power as polish public documents. Since civil status records are official documents, their probative power is equal to the probative power of polish public documents. The aim of that thesis is to prove that foreign civil status records have the probative power which is equal to the probative power of polish civil status records. In accordance with the Article 1138 of the Code of Civil Procedure the legalization of civil status records is necessary when documents cause doubts in the scope of their authenticity. Numerous international conventions, bilateral and multilateral, abolish the requirement of legalization of foreign public documents. The Hague Convention concluded on the 5 October 1961 introduced the apostille clause which confirms the authenticity of the document. Convention No. 17 of the International Commission on Civil Status abolished the requirement of the apostille clause for confirmation the authenticity of civil status records, between the parties of the Convention. In some situations, national regulations require polish civil status records. The transcription is an institution which allows to form polish certificate by inscription the content of a foreign civil status record in polish civil register. The question of attaching additional references to civil status records on the basis of foreign judgments, other decisions or documents is also related with the subject of my thesis. In the International Commission on Civil Status and in the European Union appeared demands the recognition of the effects of civil status records.