Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Tendencje na rynku literatury kobiecej w Polsce

Tytuł:
Tendencje na rynku literatury kobiecej w Polsce
Women’s literature market trends in Poland
Autorzy:
Kryca, Agnieszka
Słowa kluczowe:
E.L. James, Fifty Shades of Grey, women's literature, bookmarket
E.L. James, Pięćdziesiąt twarzy Greya, literatura kobieca, rynek książki
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Within the last few years the novel Fifty Shades of Grey by E.L. James had a strong influence on women’s literature market in Poland. Large quantity printing and profits are special in the indebted Polish bookmarket, especially books for women, usually not recognizable and sold in small quantities. The thesis is aimed to define the ambiguous term of women’s literature and put it across to the research “Lines and forms of transformations of the readership in Poland”. The basic aim was to define the interplay between the women’s literature readers in general and those who decided to read Fifty Shades of Grey, and investigating their reading habits (publishing houses recognition, chosen books, ways of getting new titles). To obtain answers for these questions, the survey was conducted. Over 500 women filed the questionnaire, but only 10,3% of them gave the predicted answer (rejected women’s literature but red Fifty Shades of Grey). The popularity of the Harlequin publisher house among all the age groups was confirmed. There is an interdependence between the book popularity and the way of obtaining it by readers – women’s literature is usually borrowed from libraries, but the E.L. James’ novel had usually been bought in a bookstore or downloaded illegally from the internet. The need of a quick access to pitched books and significant differences in quantity printing makes advertising very profitable in the Polish bookmarket.

W ostatnich latach duży wpływ na polski rynek literatury kobiecej miała powieść E.L. James Pięćdziesiąt twarzy Greya. Duży nakład powieści i odniesione zyski są wyjątkowe na tle zadłużonego rynku polskiej książki, a szczególnie książek dla kobiet, zazwyczaj mało rozpoznawalnych i sprzedawanych w niewielkich nakładach. Praca ma na celu zdefiniowanie niejasnego pojęcia literatury kobiecej, a także przedstawienie jej na tle wyników badania z projektu „Kierunki i formy transformacji czytelnictwa w Polsce”. Podstawowym celem była próba określenia zależności między czytelniczkami literatury kobiecej w ogóle, a tymi, które zdecydowały się sięgnąć po Pięćdziesiąt twarzy Greya, oraz zbadanie ich zachowań i nawyków czytelniczych (rozpoznawane wydawnictwa, dieta tekstowa, sposób pozyskiwania książek). Aby uzyskać odpowiedzi na te pytania przeprowadzono internetową ankietę na grupie ponad 500 kobiet. Spodziewaną zależność (porzucenie literatury kobiecej na rzecz Pięćdziesięciu twarzy Greya) wykazano jedynie u 10,3% badanych. Potwierdzono popularność wydawnictwa Harlequin wśród wszystkich grup wiekowych, a także zależność między popularnością tytułu a sposobem jego pozyskiwania – literatura kobieca pożyczana jest z bibliotek, natomiast powieść E.L. James częściej kupowana była w księgarniach i pozyskiwana nielegalnie. Potrzeba szybkiego dostępu do książek promowanych i duże zróżnicowanie nakładów sprawia, że promocja powieści na polskim rynku jest zabiegiem bardzo opłacalnym.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies