Tytuł pozycji:
Controlling personalny w zarządzaniu zasobami ludzkimi na przykładzie firmy handlowej
The following MA thesis describes the areas and ways of using personnel controlling in the trading company on the example of Alma Market S.A.As is it well known, in the days of easy access to most consumer goods and high competition in the retail market every entrepreneur wishing to work and remain in the market should pay significant attention to the quality and value of human resources he has at his disposal. He should evaluate these resources using all available tools.In the first chapter, the author presents the historical origins and evolution of controlling and its significance. She also attempts to define its functions, objects and types to consequently focus on the importance and main objects of personnel controlling in human resource management.The second chapter consist of a detailed description of personnel controlling with the emphasis on the process of its design and implementation. The author also presents tables containing its measures ranging from quantitaive to qualitative indicators. She also lists other methods and research tools adapted for personnel controlling from other areas of management such as ABC analysis, XYZ, SWOT and personal portfolio. The final element of this section is a description of IT solutions supporting this type of controlling.In the third chapter the author focuses on describing purpose and object of study and defining research problem and hypothesis. She also identifies research area which is the outline of operations of Alma Market S.A. The important part of this chapter are the indicators used in the later part of the work to carry out empirical studies together with their interpretation and desirable trend change.The fourth chapter consists of a diagnosis of selected areas of personnel controlling: calculating the value of individual indicators, their interpretation both descriptive and in the form of drawings and charts, comparison of results over time and comparison with the avarage results of the industry.On the basis of the test results the author determines the directions of their use and proposes changes in the area of human resources in the tested organization so that they contribute in the future to the improvement of economic result of the company.
Niniejsza praca magisterska dotyczy obszarów i sposobów wykorzystania controllingu personalnego w przedsiębiorstwie handlowym na przykładzie firmy Alma Market S.A.Jak wiadomo w czasach łatwego dostępu do większości towarów konsumpcyjnych oraz dużej konkurencji na rynku sprzedaży detalicznej, każdy przedsiębiorca pragnący utrzymać się i funkcjonować na rynku powinien zwracać znaczącą uwagę na jakość i wartość zasobów ludzkich jakie posiada. Powinien dokonywać oceny tych zasobów stosując wszelkie dostępne narzędzia. W pierwszym rozdziale pracy przedstawione zostały historyczne początki controllingu oraz ewolucja jego znaczenia na przestrzeni lat. Podjęto również próbę zdefiniowania jego funkcji, zadań i rodzajów by w konsekwencji skupić się nad znaczeniem i zadaniami controllingu personalnego w zarządzaniu zasobami ludzkimi.Drugi rozdział to szczegółowa charakterystyka controllingu personalnego z uwzględnieniem procesu jego projektowania i wdrażania. Następnie w tabelach przedstawione zostały jego mierniki począwszy od wskaźników ilościowych, wartościowych po jakościowe. Wymieniono również inne metody i narzędzia badawcze zaadoptowane dla potrzeb controllingu personalnego z innych obszarów zarządzania takie jak: analiza ABC, XYZ, SWOT czy portfolio personalne. Ostatnim elementem tego rozdziału jest opis rozwiązań informatycznych wspomagających ten rodzaj controllingu.W rozdziale trzecim skupiono się na opisie celu i przedmiotu badań, określono problem badawczy i hipotezy. Wskazano również obszar badawczy, czyli zarys działalności spółki Alma Market S.A. Ważną częścią tego rozdziału są wskaźniki wykorzystane w dalszej części pracy do przeprowadzenia badań empirycznych wraz z ich interpretacją i pożądaną tendencją zmian.Na rozdział czwarty składa się diagnoza wybranych obszarów controllingu personalnego, a więc obliczenia wartości poszczególnych wskaźników, ich interpretacja zarówno opisowa jak i w postaci rysunków i wykresów, porównanie wyników w czasie lub porównanie z wynikami średnimi dla branży.Na podstawie otrzymanych wyników badań określono następnie kierunki ich wykorzystania i zaproponowano dokonanie zmian w obszarze zasobów ludzkich w badanej organizacji tak, aby przyczyniały się one w przyszłości do poprawy wyniku ekonomicznego firmy.