Tytuł pozycji:
Attitude of the hospital staff to commercialize for the example of SP ZOZ in Bochnia.
Wstęp: Ochrona zdrowia w Polsce od wielu lat podlega zmianom restrukturyzacyjnym. Każde nowo podjęte kroki w kierunku ulepszenia jej funkcjonowania przysparzać będą zarówno zwolenników jak i przeciwników. Procesy restrukturyzacyjne ochrony zdrowia w szczególności całodobowych placówek medycznych dotyczą sfery finansowej, organizacyjnej i strukturalnej. Komercjalizacja jest tematem nadal kontrowersyjnym i opinie na temat przekształcania szpitali w spółkę kapitałową są dość zróżnicowane zarówno w środowisku pracowników medycznych, jak i niemedycznych.Cel pracy: Tematem niniejszej pracy jest: Nastawienie pracowników do komercjalizacji szpitala. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny, której głównym celem jest określenie nastawienia pracowników szpitala powiatowego im. bł. Marty Wieckiej w Bochni do możliwej w przyszłości komercjalizacji.Materiał i metoda: Badania zostały przeprowadzone za pomocą sondażu diagnostycznego. Kwestionariusz ankietowy posłużył jako narzędzie badawcze. Autorski kwestionariusz ankietowy został skorygowany przez opiekuna pracy badawczej. Przeprowadzono również pilotaż ankiety na dwóch osobach. Kwestionariusz dołączono do pracy w postaci załącznika. W ankiecie zawarto 13 pytań, które miały charakter zamknięty. Badanie przeprowadzono w szpitalu powiatowym w Bochni im. bł. M. Wieckiej w grupie 100 osób w okresie od 11 maja 2015 roku do 5 czerwca 2015 roku.Wyniki: Wyniki z przeprowadzonych badań wskazują, iż proces komercjalizacji budzi wiele obaw wśród pracowników medycznych i niemedycznych. Komercjalizacja jest nowym rozwiązaniem stosowanym w przypadku zadłużonych szpitali. Ważnym przesłaniem tego działania jest dbanie o dobro pacjenta jak i pracowników szpitala. Pracownicy szpitala w Bochni sygnalizowali różne niedociągnięcia, w tym: złe zarządzanie finansami szpitala, złą jakość świadczonych usług medycznych czy niewłaściwą organizacją pracy. Pracownicy wiedzą, że zmiany w ich szpitalu są konieczne. Jednak w większości nie chcą by odbywało się to poprzez restrukturyzację w formie komercjalizacji. Dostrzegają oni więcej negatywnych konsekwencji niż szansy na sprawniejsze funkcjonowanie czy rozwój. Wnioski: Pracownicy szpitala sygnalizują potrzebę zmian w zarządzaniu finansami jednostki, jakości opieki nad pacjentem oraz w organizacji pracy, jednak nadal obawiają się komercjalizacji. Strach przed zmianami spowodowany jest głównie obawą przed utratą pracy lub pogorszeniem warunków zatrudnienia. Brak wystarczającej wiedzy na temat konsekwencji wprowadzanych zmian wpływa na zły odbiór tej formy restrukturyzacji. Poszerzanie wiedzy z zakresu komercjalizacji jest istotnym krokiem do zmiany nastawienia pracowników do tej formy restrukturyzacji. Pracownicy zauważają również, iż poprzez restrukturyzację szpitala istnieje możliwość poszerzenia zakresu świadczonych usług zdrowotnych oraz zwiększenie kontroli finansowej placówki.Słowa kluczowe: restrukturyzacja, komercjalizacja, ochrona zdrowia, szpital, pracownicy
Introduction: Health care system in Poland is still under different reforms. Each newly taken steps towards improving its functioning will augment both supporters and opponents. Health care restructuring processes in particular-clock medical facilities will touch the sphere of financial, organizational or structural.Commercialization is still a controversial subject and opinions on transforming hospitals in the capital company are quite varied both in the environment of medical professionals and non-medical.Purpose: The theme of this work is: Attitude workers to commercialize the hospital. Work is theoretical and empirical character whose main purpose is to determine the attitudes of employees of the district hospital them. Bl. Marta Wiecka in Bochnia for possible future commercialization.Material and Methods: The study was done using the diagnostic survey. Questionnaire was used as a research tool. Author's questionnaire has been revised by the caregiver research. A pilot survey was also conducted on two people. The questionnaire attached to the job as an attachment. The survey contained 13 questions, which were closed character. The study was conducted at hospital in Bochnia them. Bl. M. Wiecka in a group of 100 people in the period from 11 May 2015 until 5.June 2015.Results: The results of the study indicate that the commercialization process raises a lot of concern among medical and non-medical staff. Commercialization is a new solution applied in the case of indebted hospitals. An important message of this action is to ensure the good of the patient and hospital staff. Hospital workers in Bochnia signaled various shortcomings including poor hospital financial management, poor quality of medical services or the wrong organization of work. Employees know that changes in their hospital are necessary. However, most do not want that this be done through a restructuring in the form of commercialization. They perceive more negative consequences than the chance of improved functioning or development. Conclusions: Hospital workers point to the need of changes in the financial management unit, the quality of patient care and in the organization of work,, but still afraid of commercialization. Fear of change is mainly due to job loss or deterioration of employment conditions. No-delivering knowledge on the consequences of the changes affects the bad reception of this form of restructuring. Expanding knowledge of commercialization is an important step to change the attitudes of employees to this form of restructuring. Employees also note that by restructuring the hospital, there is a possibility of extending the scope of services of health services and increased financial control facility.Keywords: restructuring, commercialization, health care, hospital, staff