Tytuł pozycji:
Wobec niepełnosprawności. Aksjologiczny i terapeutyczny wymiar polonistycznej edukacji gimnazjalnej
This thesis is a study of axiological and therapeutic aspect of polish language education in the context of disability issues at the stage of junior high school. It also contains the critical review of polish language textbooks at the stage of junior high school, with particular attention to texts raising the broadly defined topic of disability. It provides a snapshot of ways to exhibit the disability in the literature. Work also contains a methodological proposal - polish language and general education class scenarios. The last chapter contains research – survey analysis in which students indicate the books and other sources in which they met with the topic of disability, and whether they would be willing to participate in classes on this subject. The polish language teachers had to respond to questions regarding the extent to which the theme of disability is discussed on their classes and how, according to them, they should speak about the different kinds of disabilities to their students.
Niniejsza praca stanowi studium nad aksjologicznym i terapeutycznym wymiarem edukacji polonistycznej w kontekście problematyki niepełnosprawności na etapie szkoły gimnazjalnej. Dokonano również krytycznego przeglądu podręczników do nauki języka polskiego na etapie edukacji gimnazjalnej ze zwróceniem szczególnej uwagi na teksty podejmujące tematykę szeroko pojętej niepełnosprawności. Przedstawiono pokrótce sposoby ukazania niepełnosprawności w literaturze. Praca zawiera w sobie również propozycję metodyczną – scenariusze lekcji języka polskiego oraz lekcji wychowawczej. Ostatni rozdział zawiera badania – analizę ankiet uczniów którzy odpowiadali na pytania w jakich książkach oraz innych źródłach uczniowie spotkali się z tematyką niepełnosprawności, a następnie czy wyrażają chęć uczestnictwa w zajęciach języka polskiego i lekcjach wychowawczych poruszających tematykę niepełnosprawności. Nauczyciele języka polskiego w gimnazjum udzielali odpowiedzi na pytania o to, w jakim zakresie poruszają tematykę niepełnosprawności na swoich zajęciach oraz, w jaki sposób, według nich, powinno mówić się do uczniów na temat różnego rodzaju niepełnosprawności.