Tytuł pozycji:
Effectiveness of career counseling among students
Celem pracy było zbadanie efektywności działań doradców zawodowych wśród studentów. W części teoretycznej zaprezentowano zagadnienie doradztwa zawodowego oraz cele i uwarunkowania prawne tej dziedziny, przedstawiono także kompetencje, jakie powinien posiadać doradca zawodowy oraz pełnione przez niego zadania. Dodatkowo zaprezentowano specyfikę pracy w obszarze doradztwa zawodowego oraz przykładowe metody stosowane przez doradców zawodowych. Przytoczono również wyniki badań dotyczące skuteczności doradztwa zawodowego w szkołach. Nie odnaleziono jednak badań związanych z efektywnością działań prowadzonych przez Akademickie Biura Karier. Część druga poświęcona została prezentacji zastosowanych narzędzi badawczych i wyników badań. W zakończeniu przedstawiono wnioski oraz rekomendacje dla doradców zawodowych prowadzących działalność wśród młodych ludzi. Przedstawione wyniki badań wskazują, że studenci, którzy korzystali z doradztwa zawodowego wykazują wyższy poziom motywacji osiągnięć, proaktywności oraz niższe wyniki w odniesieniu do bezdecyzyjności w karierze w porównaniu do studentów, którzy nie uczestniczyli w sesjach doradczych.
The purpose of the master thesis was examination of the effectiveness of career counseling among students. In the theoretical part career counseling definition, purposes, low conditions, competencies that a career counselor should possess and his tasks were presented. Additionally, specificity of work in career counseling and methods that are used by career counselors were performed. In this part research conclusions related to career counseling in polish schools were also demonstrated. Studies of the Academic Career Bureaus effectiveness were not found. The second part of the master thesis presents applied tools and results of the conducted studies. In the end of this thesis conclusions and recommendations for career counselors conducting activity among young people were presented. Results of the conducted studies show that the students who were taking part in career counseling have a higher level of achievement motivation and proactivity and a lower level of indecisiveness according to their career paths compared to the students who have not participated in career counseling.