Tytuł pozycji:
Aggression and violence in polish schools : socio-ecological perspective
W artykule, na podstawie założenia teorii socjoekologicznej i taksonomii K. Rigby i D. Olweusa, zostaje podjęta próba pokazania skali oraz charakterystyki przemocy i agresji występującej wśród uczniów szkół poddanych ewaluacji zewnętrznej w roku szkolnym 2013/14. Analiza obejmuje także współwystępowanie różnych form agresji i przemocy. W drugiej części opracowania autorzy analizują i w oparciu o model regresji wielorakiej hierarchizują czynniki determinujące intensywność doświadczania agresji i przemocy przez ucznia.
On the basis of the socio-ecological theory and taxonomy of K. Rigby and D. Olweus the article de- scribes violence and aggression behavior as well as its scale among students of schools, which have been externally evaluated in school year 2013/14. The analysis presents also co-appearance of various forms of aggression and violence. In the second part authors analyze and on the basis of the model of multiply regression arrange in hierarchy factors determining intensity of experience by students aggression and violence.