Tytuł pozycji:
Benchmarking jako metoda zarządzania jakością w doskonaleniu wewnętrznych systemów zapewnienia jakości w szkołach wyższych.
Benchmarking is a quality management method more and more often used by higher education. Continuous changes on educational services market force schools to seek solutions to their problems outside their own units. The subject of this paper is the application of benchmarking in higher education institutions based on Polish and foreign benchmarking initiatives. The first purpose of this paper is the construction of a benchmarking tool that allows a comparison between internal quality assurance systems of higher education institutions. The second purpose is to verify the hypothesis, which states that benchmarking in the of area quality assurance has positive effects on the improvement of education quality. Quality assurance is an important goal of any higher education institution, therefore it is a suitable field for comparison. Purposive sampling of the research sample was used to achieve the aims of this paper. Three best universities in Poland were chosen for the research based on ranking. The research methods are documents analysis and desk research. The sources of information are decrees, charters, activity reports and data available on the university websites. The hypothesis was validated and the constructed tool is a questionnaire.
Benchmarking to metoda zarządzania jakością coraz częściej wykorzystywana w szkolnictwie wyższym. Ciągłe zmiany na rynku usług edukacyjnych powodują, że uczelnie zaczynają szukać rozwiązań swoich problemów poza własnymi jednostkami. Niniejsza praca skupia się na zastosowaniu benchmarkingu w uczelniach wyższych, pokazując inicjatywy benchmarkingowe polskie i zagraniczne. Celem pracy jest stworzenie narzędzia benchmarkingowego umożliwiającego porównywanie się uczelni w obszarze wewnętrznych systemów zapewnienia jakości oraz weryfikacja hipotezy, że benchmarking w obszarze zapewnienia jakości kształcenia wpływa korzystnie na doskonalenie jakości kształcenia. Zapewnienie jakości kształcenia jako ważny cel każdej uczelni może być dobrym obszarem do dokonywania porównań. Do osiągnięcia zamierzonych celów pracy zastosowano dobór celowy próby badawczej, wybierając trzy najlepsze uczelnie w Polsce według rankingów oraz wykorzystano metodę badawczą, jaką jest analiza dokumentów oraz desk research. Źródła informacji stanowią rozporządzenia, statuty, sprawozdania z działalności oraz dane dostępne na stronach internetowych uczelni. Hipoteza została potwierdzona, a skonstruowane narzędzie ma formę kwestionariusza.