Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Michel de Ghelderodes "Escurial"- a play for the theatre

Tytuł:
Michel de Ghelderodes "Escurial"- a play for the theatre
"Eskurial" Michela de Ghelderode jako sztuka dla teatru
"Escurial" de Michel de Ghelderode- pièce pour le théâtre
Autorzy:
Bartkowiak, Karolina
Słowa kluczowe:
Escurial Michel'a de GhelderodeTeatralnośćDidaskaliaMotyw teatru w teatrzePsychodramaOdwrócenie ról
Escurial de Michel de GhelderodeThéâtralitéDidascaliesThéâtre dans le théâtrePsychodrameI'inversion des rôles
Michel de Ghelderode's EscurialTheatralityStage directionsMotif of the theatre inside a theatrePsychodrameInversion of the roles
Język:
francuski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In my dissertation, I take a look into the scenic values of Michel de Ghelderode’s Escurial from the 1927. According to a deep analysis of the place, the time of the action and of the heroes, I focus on a significant role of the stage directions (scenic and literary) which are presented in the play. Next, I emphasize the drama’s pictural source and I describe the musical layer of Escurial. All of these aspects, including the motif of the theatre inside a theatre presented in a play, determine his theatrality. My dissertation prooves an inversion of the traditional application of the motif through the analysis of the role change of the main caracters. According to the reflection about the therapeutic method of the psychodramę (which is inversed in the play) I come across to the description of the quests for the actors who must face a challenge which is to play in a drama of such a big scenic values.

Dans le cadre de mon mémoire j’aborde la question des qualités scéniques de l’œuvre de Michel de Ghelderode Escurial de 1927. En s’apppuyant sur une analyse profonde de lieu, de temps de l’action et des personnages, j’insiste sur la valeur importante des didascalies (scéniques et littéraires) qui se manifeste dans la piece. Ensuite je souligne l’influence des sources picturales et je décris la couche musicale d’Escurial. Ces facteurs, aussi bien que le procédé du théâtre dans le théâtre qui est présent dans l’œuvre, manifestent l’importance de sa théâtralité. Mon mémoire démontre l’inversion de l’application traditionnelle de ce motif en analysant l’échangement des rôles des deux heros principaux. Par des réfléxions sur la méthode thérapeutique de psychodrame (qui est perturbé dans le cas d’Escurial) je finis par la description des tâches des acteurs qui doivent faire face à un grand défi de jouer dans la pièce des véritables qualités scéniques.

W mojej pracy zgłębiam problem teatralności dzieła Michel’a de Ghelderode Escurial z roku 1927. Opierając się na głębokiej analizie miejsca, czasu akcji i bohaterów, kładę nacisk na ogromną rolę didaskaliów (scenicznych i literackich), które obecne są w dramacie. Następnie podkreślam wpływ genezy dzieła wynikającej z jego korzeni malarskich i opisuję warstwę muzyczną Escurial’a. Wszystkie te aspekty łącznie z motywem teatru w teatrze zawartym w dziele, wyznaczają jego teatralność. Moja praca dowodzi odwrócenia tradycyjnego zastosowania tego motywu poprzez analizę zamiany ról głównych bohaterów. Poprzez refleksje na temat metody terapeutycznej o nazwie psychodrama (która ma zastosowanie odwrotne w przypadku Ecurial’a) dochodzę do opisu zadań stojących przed aktorami, którzy muszą stawić czoła wyzwaniu jakim jest gra w sztuce o tak dużej teatralności.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies