Tytuł pozycji:
Rewitalizacja historii w kulturze popularnej na przykładach medialnego wizerunku Armii Krajowej i Powstania Warszawskiego
In this thesis we try to figure out how Warsaw Uprising and actions of Armia Krajowa is interprate in popular culture. We study movies, music and journalist, moreover we consider museums - institutions, which tell us about history most reliably. We show changes, that have taken place in museums - there are not tedious institutions any more, but now we see in there interactive adventure, where we can experience history. Movies are also more refined and modern (we study Miasto 44, Powstanie Warszawskie and Kamienie na Szaniec), similary like journalism and history literature.
W pracy przyjrzymy się, w jaki sposób interpretuje się Powstanie Warszawskie i czyny Armii Krajowej w kulturze popularnej. Zrobimy to na przykładzie nie tylko filmów, muzyki i publicystyki, ale także biorąc pod uwagę muzea – miejsca, w których możemy o historii dowiedzieć się najwięcej. Pokażemy przemiany, jakie się w nich dokonały – muzea nie kojarzą się już z nudną wystawą, a są raczej interaktywną przygodą, dzięki której historię można przeżyć. Filmy także są coraz bardziej dopracowane i nowoczesne (szczególną uwagę zwrócimy na trzy obrazy: Miasto 44, Powstanie Warszawskie i Kamienie na szaniec), a i publicystyka oraz literatura historyczna nie są takie ,,nudne'' jak kiedyś.