Tytuł pozycji:
Substantive extent of a concept of party to an administrative proceeding.
Substantive law is a doctrinal concept being one of the element of admistrative law inner structure. Except substantive law, administrative law embrace procedural law and structural law.Substantive law appears not only in theory of administrative law but is a legal concept as well, although legally undefined.Classical admnistrative pocedure law define two parties of proceeding: administrative board and party to the proceeding. Notion of the party form connection between substantive and procedural law. Articles 6 – 16 of The Code of Administrative Procedure embody ground rules, from which results legal obligations to administrative board and privileges to party to a proceeding.In administrative procedure more person can take part in proceeding on the right of the party. As distinct from the party, they do not justify legal interests within the meaning of article 28 of The Code of Administrative Procedure, although they act to protect law and order, public benefit as well as human rights and civil freedoms.
Kategoria prawa administracyjnego materialnego stanowi pojęcie doktrynalne, pojawiające się jako określenie jednego z elementów struktury wewnętrznej prawa administracyjnego obejmującej obok prawa materialnego, także prawo procesowe i prawo ustrojowe.Kategoria prawa materialnego występuje nie tylko w teorii prawa administracyjnego, lecz jest także pojęciem prawnym, choć prawnie niezdefiniowanym. Pomimo rozbieżności w postrzeganiu prawa materialnego przez doktrynę i orzecznictwo, traktowane jest jako część składowa większej całości, tj. gałęzi prawa administracyjnego.Klasyczny układ podmiotowy postępowania administracyjnego to układ dwóch podmiotów: organu administracji publicznej i strony postępowania administracyjnego. Pojęcie strony postępowania administracyjnego stanowi „łącznik” pomiędzy regulacjami prawa materialnego i prawa procesowego. Regulacje prawa procesowego zawierają szereg instytucji mających za zadanie ochronę praw strony w postępowaniu administracyjnym. Zasady ogólne zawarte w art. 6 - 16 k.p.a. nadają kierunek stosowania przepisów proceduralnych przez organy administracji publicznej. Z zasad ogólnych wynika szereg obowiązków organu administracji publicznej, którym odpowiadają uprawnienia strony postępowania administracyjnego. W postępowaniu administracyjnym obok strony, lecz niezależnie od niej, mogą uczestniczyć podmioty na prawach strony. W odróżnieniu od strony postępowanie nie legitymują się one „interesem prawnym” w rozumieniu art. 28 k.p.a., działają jednak w imię ochrony takich wartości jak praworządność, interes społeczny, prawa i wolności człowieka i obywatela.