Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The Role of Sacred and Profane in Creation of Creative Subject in Tadeusz Nowak and Nikifor’s Self-portraits

Tytuł:
The Role of Sacred and Profane in Creation of Creative Subject in Tadeusz Nowak and Nikifor’s Self-portraits
Rola sacrum i profanum w konstytuowaniu podmiotu twórczego w autoportretach lirycznych Tadeusza Nowaka i autoportretach Nikifora
Autorzy:
Ciszek, Angelika
Słowa kluczowe:
Tadeusz Nowak; Nikifor; sacrum; profanum; self-portrait;
Tadeusz Nowak; Nikifor; sacrum; profanum; autoportret;
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca poświęcona jest problematyce kreacji podmiotu twórczego w autoportretach lirycznych Tadeusza Nowaka i autoportretach Nikifora. Obaj twórcy, odwołując się do kategorii sacrum i profanum, tworzą własne wizerunki. W ich dziełach dochodzi do zaburzenia tradycyjnej dychotomii pomiędzy tym, co ludzkie i tym, co święte. W pracy poddane analizie zostały czynniki, które wpłynęły na taki sposób przedstawiania własnej osoby przez poetę i malarza. Pojawia się również refleksja nad formą autoportretu i jego statusem we współczesnej sztuce i literaturze. Rozdział pt. Autoportret – pomiędzy ludzkim mikrokosmosem a boskim makrokosmosem, który jest próbą porównawczego odczytania Autoportretu Nowaka i Autoprtretu potrójnego Nikifora, przedstawia mechanizmy zacierania się granic pomiędzy sacrum a profanum, którym towarzyszy proces konstytuowania się podmiotu. Jednym z celów pracy jest odświeżenie spojrzenia na prace Tadeusza Nowaka i Nikifora, ze zwróceniem uwagi na niejednoznaczny status autoportretu we współczesnej kulturze.

The present thesis is focused on the issue of creation the creative subject in Tadeusz Nowak’s lyrical self-portraits and Nikifor’s self-portraits. Both artists, appealing to terms of sacrum and profanum , create their own images. In their works appears the disturbance of traditional dichotomy between human and sacred. The work includes the analysis of the factors that impact on a such a way of presenting their own person by the poet and painter. Moreover, the thesis deal with the reflection on the form of self-portrait and its complicated status in the contemporary art and literature. The chapter The Self-portrait – Between Human Microcosm and Divine Macrocosm is an attempt of comparative interpretation of Tadeusz Nowak’s Self-portrait and Nikifor’s Triple Self-portrait. It shows the mechanism of disappearance the borders between sacrum and profanum , which are accompanied by subject’s identity formation process. The one of this thesis aim is to present the new sides of Tadeusz Nowak and Nikifor’s works, focusing on ambiguous status of the self-portrait in the contemporary culture.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies