Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Cywilizacja islamu w polskich tygodnikach opinii: islamofobia wobec europocentryzmu

The main objective of this research work is to explore ways of representing Islamic civilization on the pages of Polish weekly magazines and to determine whether articles more often present Islamofobic or Europocentric perspective. As a research material it was assumed all the articles about the Islamic civilization, which appeared in the period from January 2011 to January 2015 on the pages of the three selected weeklies opinion: "Polityka", "Newsweek" and "Gość Niedzielny". The author has analyzed 443 articles - 286 of them came from the columns of the weekly "Polityka", 71 of "Newsweek", and 86 from "Gość Niedzielny" To organize conclusions and to analyze the results of the research the author of this research work adopted stereotype content model, created by Susan Fiske. Although this model originally served psychologists and sociologists to study the attitudes of individual social classes relative to other, after proper adaptation has allowed categorized results of research and verified the research hypothesis.

Celem niniejszej pracy naukowej jest zbadanie sposobów przedstawiania cywilizacji islamu na łamach polskich tygodników opinii oraz sprawdzenie, czy sposoby te są częściej wyrazem europocentrycznej czy islamofobicznej perspektywy. Na etapie projektowania procesu badawczego, po krytycznej lekturze literatury naukowej założono, że większość narracji dotyczących cywilizacji islamu wykazywać będzie charakter islamofobiczny. Za materiał badawczy przyjęto wszystkie artykuły dotyczące cywilizacji islamu, które ukazały się w okresie od stycznia 2011 roku do stycznia 2015 roku na łamach trzech wybranych tygodników opinii: „Polityki”, „Newsweeka” oraz „Gościa Niedzielnego”. Czynnikiem różnicującym przywołane tytuły jest stosunek do tradycji oraz religii. By zrealizować cel badań sporządzono autorski klucz kategoryzacyjny. Łącznie przeanalizowano 443 artykuły – 286 z nich pochodziło z łamów tygodnika „Polityka”, 71 z Newsweeka, a 86 z „Gościa Niedzielnego”. W celu uporządkowania wniosków i realizacji celu badań do analizy wyników zaadaptowano model treści stereotypu, autorstwa Susan Fiske . Choć model ten pierwotnie służył psychologom i socjologom do badań postaw poszczególnych klas społecznych względem innych, po odpowiedniej adaptacji pozwolił ukazać skategoryzowane wyniki analizy zawartości oraz zweryfikować hipotezę badawczą.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies