Tytuł pozycji:
The Competitive Advantage of Nations - socio-economic dimension and implementation in wine industry
The theory of Porter’s Competitive Advantage of Nations, stating that some nations have a natural advantage in succeeding within economic sectors as their cultural conditions allow them to be more productive or innovative. For determining the position of one country’s competitiveness, Michael Porter created a diamond model that can be used as an alternative method to classical competitive theories. In collecting information about demand conditions, related and supporting industries, about factor conditions and firm strategy, structure and rivalry, a statement can be established about the strengths and weaknesses of a country’s economy with a special focus on its sectors & industries. Porter’s work has been criticized as cultural conditions cannot be distinguished in a globalized world. The following paper about Porter’s Competitive Advantage of Nations is dedicated to present Porter’s work and apply the diamond model, conducting case studies within the wine industry. Competitive strengths and potential can be identified of leading countries, taking France and South Africa, to test the effectiveness and actuality of the theory itself.
W następującym opracowaniu, przedstawię przemyślenia M. Portera, który dostrzegł różnice kulturowe (lub kulturę kraju), jako istotny czynnik sukcesu w działalnościach gospodarczych oraz przyczynę osiągnięcia przewagi konkurencyjnej poprzez poszczególne kraje. Pojęcie Portera zostało jednak licznie skrytykowane – poprzez przedstawienie mocnych oraz słabych stron koncepcji. Praca dyplomowa zawiera dalszą analizę oraz omówienie dalszych zagadnień, wywodzących się z teorii Portera. Nie tylko pokazano Rolę kultury w gospodarce oraz jej wpływ, ale także ewolucję pojęcia terminu klastrów, które bazuje właśnie na teorii Portera. Z powodu upływu kilkunastu lat po opublikowaniu teorii M. Portera, zawierające istotne zmiany na rynku światowym oraz z powodu krytycznych pogłosów przeciwko teorii, zostanie przedstawiona możliwa teoria alternatywna, z podobieństwem do teorii Konkurencyjnej Przewagi Narodów. Na podstawie case studies, czyli zastosowania teorii Portera, analizując poziomy konkurencyjne Republiki Południowej Afryki oraz Francji w sektorze winiarskim, teoria „Konkurencyjnej przewagi narodów” Portera zostanie w szczegółowy sposób na praktycznych przykładach wypróbowana, w celu zbadania jej skuteczności. Case studies mają również na celu porównanie dwóch krajów, które mają pozycje liderów w eksporcie win.