Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Il giorno della civetta di Leonardo Sciascia e il suo adattamento cinematografico di Damiano Damiani

Tytuł:
Il giorno della civetta di Leonardo Sciascia e il suo adattamento cinematografico di Damiano Damiani
Leonarda Sciascia’s The Day of the Owl and its film adaptation directed by Damiano Damiani
Dzień puszczyka Leonardo Sciascia’y i jego ekranizacja w reżyserii Damiano Damiani
Autorzy:
Żak, Kamila
Słowa kluczowe:
effect rebound, Sciascia, mafia, adaptaion, novel
efekt rebound, Sciascia, mafia, ekranizacja, powieść
effetto rebound, Sciascia, mafia, adattamento, romanzo
Język:
włoski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In the work "Leonarda Sciascia’s The Day of the Owl and its film adaptation directed by Damiano Damiani" I show the influence of literature on cinema and opposite phenomenon, the so-called rebound effect, which is the impact of cinema on the literature. In fact, Leonardo Sciascia wrote a book in the form of a screenplay. Literature and film, word and image are here comparable and consistent. Elements that were difficult to show on the screen are expressed through a variety of means. I tried to show how the director copes with presenting multi-dimensionality of individual characters and their impact on the life of the whole community. Moreover, I prove that the film is ideologically consistent with the view of the author of the book - reflections of the viewer are consistent with the reflections of the reader – the novel defines evil and stresses that despite the multigenerational fight one can not win against it.

W pracy „ Dzień puszczyka Leonardo Sciascia’y i jego ekranizacja w reżyserii Damiano Damiani” pokazuję wpływ literatury na kino oraz zjawisko przeciwne, tzw. efekt rebound tj. wpływ kina na literaturę. W istocie, Leonardo Sciascia napisał książkę w formie gotowego scenariusza filmowego. Literatura i film, słowo i obraz są tu porównywalne i spójne. Elementy, które trudno było pokazać na ekranie, zostały wyrażone za pomocą różnorodnych środków. Starałam się pokazać, w jaki sposób reżyser radzi sobie z zaprezentowaniem widzowi wielowymiarowości poszczególnych postaci i ich wpływu na życie całej społeczności. Udowadniam też, że film jest ideologicznie zgodny z myślą autora książki − refleksje widza są spójne z refleksjami czytelnika − dzieło definiuje zło i podkreśla, że mimo wielopokoleniowej walki nie można z nim wygrać.

La mia tesi riguarda il libro di Leonardo Sciascia Il giorno della civetta e la sua trasposizione cinematografica sotto la regia di Damiano Damiani. Mi sono concentrata sul rapporto fra il cinema e la letteratura nonchè le influenze che il cinema ha esercitato su quest’ultima. Letteratura e cinema, parola e immagine, qui sono comparabili e coerenti. Elementi che era difficile visualizzare sullo schermo, vengono espressi attraverso una varietà di mezzi. Ho cercato di mostrare come il regista affronta il problema di presentare allo spettatore la multidimensionalità dei singoli personaggi e il loro impatto sulla vita di tutta la società. Provo anche che il film ideologicamente è coerente con la visione dell’autore del libro – le riflessioni dello spettatore sono coerenti con le riflessioni del lettore – il romanzo definisce il male e sottolinea che, nonostante la lotta estesa non si può vincere contro di lui.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies