Tytuł pozycji:
Analysis of the mechanism of conformism in the testimony of the crew KL Lublin before the Special Criminal Court in Lublin.
The issue of this work concerns on the post-war Nazi war criminals processes from the perspective of social psychology, an example of the trial against members of the male crew of KL Lublin before the Special Criminal Court, which took place in from 27 November to 2 December 1944 year. The collected evidence at the hearing accused the author of this work treats as narratives revealing the strength of the mechanism of conformism, which social psychologists recognize as one of the mediators and modifying the behavior of the perpetrators of the Holocaust.The first two chapters provide an introduction to the work of psychology of evil. It addresses the problems of researchers transferring achievements of psychology at the ground historical research on the Holocaust, as well as issues related to the situationalism and external and internal attributions. In the next part of the study presents the threads associated with the first process. Outlines the social issues and administrative - legal. It describes the process and summarized the testimony of the accused and witnesses. The last part of the paper is devoted to discussion along with the final conclusions, in which the emphasis on the educational dimension of the post-war process.
Problematyka niniejszej pracy dotyczy powojennych procesów nazistowskich zbrodniarzy wojennych z perspektywy psychologii społecznej, na przykładzie rozprawy sądowej przeciwko członkom męskiej załogi KL Lublin przed Specjalnym Sądem Karnym, która odbywała się w od 27 listopada do 2 grudnia 1944 roku. Zebrane podczas rozprawy zeznania oskarżonych autorka niniejszej pracy traktuje jako narracje ujawniające siłę mechanizmu konformizmu, którą m. in. psychologowie społeczni uznają za jeden z czynników pośredniczących i modyfikujących zachowanie sprawców Holocaustu. Pierwsze dwa rozdziały pracy stanowią wprowadzenie do psychologii zła. Poruszono w nim problemy badaczy przenoszących osiągnięcia psychologii na grunt badań historycznych dotyczących Zagłady, a także kwestie związane z paradygmatem sytuacjonizmu oraz atrybucjami zewnętrznymi oraz wewnętrznymi. W kolejnej części pracy przedstawiono wątki związane z pierwszym procesem. Zarysowano kwestie społeczne oraz administracyjno – prawnicze. Opisano przebieg procesu i streszczono zeznania oskarżonych oraz świadków. Ostatnią częścią pracy poświęcono na dyskusję wraz z wnioskami końcowymi, w których położono nacisk na edukacyjny wymiar powojennych procesów.