Tytuł pozycji:
Masochism as an "experience of might"
- Tytuł:
-
Masochism as an "experience of might"
Masochizm jako doświadczenie mocy
- Autorzy:
-
Szpilka, Jan
- Słowa kluczowe:
-
Masochizm, Richard von Krafft-Ebing, Havelock Ellis, "Psychopathia Sexualis", "Love and Pain", perwersja seksualna, XIX wiek, fenomenologia religii, sacrum, seksualność w epoce wiktoriańskiej
Masochism, Richard von Krafft-Ebing, Havelock Ellis, "Psychopathia Sexualis", "Love and Pain", sexual perversion, XIXth century, phenomenology of religion, victorian sexuality
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This thesis concerns the representations of masochism in two late XIXth century scientific texts: in Richard von Krafft-Ebing's "Psychopathia Sexualis" and Havelock Ellis' "Love and Pain". Those works, seemingly distant from themselves, demonstrate a deep similarity in their description of masochism as a phenomena of human sexuality. Comparing them, the author shows how the language that both Ellis and Krafft-Ebing use for their analyses may be seen in the categories of language describing the "experience of might" in the understanding introduced to religion studies by "Phenomenology of Religion" by Geraruds van der Leeuw. This allows an attempt at showing surprisingly long-lasting patterns in describing masochism, if not afflictions of human sexuality in general.
Praca ta poświęcona jest przedstawieniu masochizmu w dwóch późno-dziewiętnastowiecznych pracach naukowych: w "Pyschopathii Sexualis" Richarda von Krafft-Ebinga i "Love and Pain" Havelocka Ellisa. Dzieła te, pozornie od siebie odległe, demonstrują daleko posuniętą zbieżność, jeśli o opis masochizmu jako fenomenu ludzkiej seksualności chodzi. Zestawiając je ze sobą, autor wykazuje w jaki sposób język, jakim posługują się dla swoich opisów zarówno Ellis, jak i Krafft-Ebing może być postrzegany w kategoriach języka opisującego "doświadczenie mocy" w rozumieniu wprowadzonym do nauk o religii przez "Fenomenologię religii" Gerardusa van der Leeuwa. Pozwala to na próbę wykazania zaskakująco trwałych wzorców w mówieniu o masochiźmie, jeśli nie o przypadłościach ludzkiej seksualności w ogóle.