Tytuł pozycji:
Zarządzanie festiwalem filmowym w Polsce i Australii
The main purpose of this thesis is to conduct a comparative analysis film festival management in Poland and Australia regarding the International Festival of Independent Cinema Off Plus Camera (Off Camera) and Sydney Film Festival (SFF). It is based on interviews with festivals’ managers, participant observation as well as websites and newspapers materials’ analysis. The first chapter concerns theoretical issues such as cultural policies, film festival term, festivalisation phenomenon and the history of Polish and Australian festival. The second chapter describes film festivals’ management process with a particular focus on Off Camera and SFF. The last chapter includes the comparison of two different management schemes, administration problems and a proposed universal film festival management model. This thesis shows that conducted analysis is a starting point to creating one generally accepted management model which would expedite the organizational effectiveness by the theorization of already existing practices.
Celem niniejszej pracy jest analiza porównawcza zarządzania festiwalem filmowym w Polsce i Australii na podstawie Festiwalu Kina Niezależnego Off Plus Camera (Off Camera)oraz Sydney Film Festiwal (SFF). Powstała w oparciu o rozmowy z osobami zajmującymi się ich organizacją, obserwację uczestniczącą oraz analizę materiałów znajdujących się na stronach internetowych i w tekstach prasowych. Pierwszy rozdział dotyczy kwestii teoretycznych, takich jak polityka kulturalna obu krajów, pojęcia festiwalu filmowego, zjawiska festiwalizacji oraz historii analizowanych festiwali. Rozdział drugi przedstawia proces zarządzania festiwalami filmowymi, ze szczególnym uwzględnieniem Off Camery i SFF. Ostatni rozdział poświęcony został wskazaniu cech wspólnych oraz różnic opisywanych festiwali, związanym z zarządzaniem problemom, a także stworzeniu uniwersalnego modelu zarządzania festiwalem filmowym. Niniejsza praca wykazała,że konsolidacja istniejących praktyk jest podstawą do stworzenia ogólnie przyjętego modelu zarządzania, który usprawniłby organizację festiwali filmowych.