Tytuł pozycji:
Hip hop jako narzędzie dialogu społeczno-politycznego w Stanach Zjednoczonych
- Tytuł:
-
Hip hop jako narzędzie dialogu społeczno-politycznego w Stanach Zjednoczonych
Hip hop as a Tool of Social and Political Dialogue in the United States
- Autorzy:
-
Charyton, Alina
- Słowa kluczowe:
-
Afroamerykanie,hip hop,rap, graffiti, breakdance, świadomość kulturowa, Kool Herc,Afrika Bambaataa, gangi, Zulu Nation,Michael Griffith, Black Belt,Rock Steady Crew,Dynamic Rockers,Grandmaster Flash,Ice Cube,KRS One,Public Enemy,Eminem,N.W.A,Tupac,Ellijah Muhammad,Louis Farrakhan,Malcolm X,
Afro-American, hip hop, rap, graffiti, breakdance, knowledge, Kool Herc, Afrika Bambaataa, gangs, Zulu Nation, Michael Griffith, Black Belt, Rock Steady rew, Dynamic Rockers, Grandmaster Flash, Ice Cube, KRS One, Public Enemy, N.W.A, Tupdac, Ellijah Muhammad,Louis Farrakhan,Malcolm X,
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper is devoted to hip hop culture as a tool of social and political dialogue in the United States and its content has been included in three chapters.The first chapter of this paper is devoted to portray the historical outline for the events happening and having influence, directly or indirectly, on the birth of hip hop culture. The chapter focuses on describing social issues of the Afro-Americans living South Bronx, New York, where hip hop culture was born. It shows the development of crime scene in South Bronx, increasing number of gangs in that area, which happen to be the most vague issues for the Afro-Americans. The chapter also mentions other issues of black Americans: poverty, unemployment, still existing segregation and racism. In this chapter the first hip hop organizations have been described as the ones representing African American communities. The purpose of this chapter is to show what the main issues and problems of Afro-Americans were and to which hip hop was meant to be an answer.The second chapter is devoted to describe all five elements of hip hop culture, namely the dance (meaning breakdance), graffiti, rap, MCing and knowledge. The most important names of the most influential people to each of the element of the culture were included in this chapter, as well as their accomplishments and motivation to work for the community. In this part the paper explains how different styles of hip hop culture evolved and how their activists were involved in the life of the Afro-American community. The third chapter is an analysis of the the songs which belong to the conscious rap genre and which in the best way show the character of hip hop engagement in social and political issues of the Afro-Americans. Songs have been divided into three groups depending on the theme. First group of songs describes the difficult situation of black people in the United States, their alienation, poverty, unemployment, increasing crime and inner-group conflicts. The songs in the second group are the songs of a political character. They either critisize American government and their decisions or claim the liberties granted in the American constitution and express injustice. The third chapter includes protest songs against police brutality toward African Americans and against racial profiling.The paper shows the connection between described events of social and political character and the reaction of hip hop society through elements of its culture.
Praca poświęcona jest kulturze hip hop jako narzędziu dialogu społeczno-politycznego w Stanach Zjednoczonych a jej treść została zawarta w trzech rozdziałach.W pierwszej części pracy przedstawiony zostaje zarys historyczny wydarzeń mających miejsce w czasie powstawania kultury hip hop i mających bezpośredni lub pośredni wpływ na jej ukształtowanie. Opisana jest sytuacja społeczna Afroamerykanów na południowym Bronxie, w Nowy Jorku, gdzie powstała kultura hip hop. Pokazany jest rozwój przestępczości, rosnąca liczba gangów w tym rejonie, jako ważny problem dla sytuacji społecznej Afroamerykanów. Rozdział opisuje najważniejsze problemy dotykające grupę czarnoskórych mieszkańców Stanów Zjednoczonych: ubóstwo, bezrobocie, podziały międzygrupowe. Dalej pokazane są pierwsze organizacje hiphopowe reprezentujące społeczność afroamerykańską. Celem pierwszego rozdziału jest przedstawienie najważniejszych problemów ludności afroamerykańskiej oraz wskazanie, na jakie wydarzenia hip hop miał być odpowiedzią.Drugi rozdział pracy poświęcony został poszczególnym częściom składowym kultury hip hop: tańcu, z naciskiem na breakdance, graffiti, rapowi, zjawisku MC oraz formie budowania świadomości kulturowej. W tym rozdziale pojawią się nazwiska najważniejszych osób dla poszczególnych form hip hopu, ich dokonania i motywację do kontynuowania wybranej działalności artystycznej. Praca pokazuje, jak wydarzenia społeczne wpływały na kształtowanie się poszczególnych elementów hip hopu oraz zaangażowanie przedstawicieli tej kultury w życie społeczności afroamerykańskiej. W trzecim rozdziale dokonuję analizy utworów z gatunku conscious hip hop, które wydają się najlepiej oddawać charakter zaangażowania wykonawców w życie społeczne i polityczne społeczności Afroamerykanów. Teksty zostały podzielone na trzy bloki tematyczne: pierwszy to utwory odnoszące się do trudnej sytuacji społecznej Afroamerykanów, ich zmarginalizowania, mówiące o problemie ubóstwa i bezrobocia, rosnącej przemocy oraz konfliktach wewnątrz grupy; drugi to piosenki o charakterze politycznym, krytykujące istniejące administrację, potępiające decyzje polityczne, podważające istnienie wolności mających być zapewnionymi przez konstytucję oraz podważające poczucie sprawiedliwości w Stanach Zjednoczonych; trzeci to protest przeciwko rosnącej brutalności policji wobec ludności afroamerykańskiej oraz przeciw profilowaniu rasowemu.Całość pracy przedstawia zależności pomiędzy wydarzeniami dotyczącymi grupy afroamerykańskiej w USA a artystycznym przekazem kultury hip hop.