Tytuł pozycji:
Human resources management and development of competences in a longlife learning context
Management’s most important asset for an organization, or human resources is a matter of a highly significant from the point of view of corporate success the twenty-first century. In this paper it has been discussed the issue of human resources management and development of employee competencies in the context of lifelong learning. The aim of this study was to investigate the human resource management process on the basis of competence in the context of lifelong learning throughout life in the medium-sized enterprises in the province of Malopolska. The study has analyzed issues of competence management in the organization, were described core competencies manager, as well as an image is presented lifelong learning as much contribute to the development of competencies. As a result of research using the electronic spreadsheet survey research was able to get an answer to the root problem, which reads as follows: Is the company in Malopolska have the capacity and tools for accurate verification, assess and develop employee competencies and whether the use them in practice? the analysis of the results showed that continuing education workers has a significant impact on the development of desired competencies at a given time, and that companies in the Malopolska region are increasingly eager to raise the competence of its employees.
Zarządzanie najważniejszą wartością dla organizacji, czyli zasobami ludzkimi jest kwestią wysoce istotną z punktu widzenia przedsiębiorstw sukcesu XXI wieku. W niniejszej pracy zostało omówione zagadnienie zarządzania zasobami ludzkimi oraz rozwój kompetencji pracowniczych w kontekście kształcenia ustawicznego. Celem przeprowadzonych badań było zbadanie procesu zarządzania zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje w kontekście uczenia się przez całe życie w sektorze średnich przedsiębiorstw na terenie województwa małopolskiego. W pracy zostały przeanalizowane kwestie zarządzania kompetencjami w organizacji, scharakteryzowane zostały najważniejsze kompetencje menedżera, jak również przedstawiony został obraz kształcenia ustawicznego jako znacznie przyczyniającego się do rozwoju kompetencji. W wyniku przeprowadzonych badań przy użyciu elektronicznego arkusza ankiety badawczej udało się uzyskać odpowiedź na problem główny, który brzmi następująco: Czy przedsiębiorstwa w Małopolsce posiadają potencjał i narzędzia pozwalające na trafną weryfikację, ocenę i rozwój kompetencji pracowników oraz czy wykorzystują je w praktyce? Analiza zebranych wyników badań wykazała, iż kształcenie ustawiczne pracowników organizacji ma znaczący wpływ na rozwój pożądanych na daną chwilę kompetencji oraz, że przedsiębiorstwa w Małopolsce coraz chętniej podnoszą kompetencje swoich pracowników.