Tytuł pozycji:
The Historic Image Of Onmyoji Priests And Their Reconstructed Image In Japanese Popculture.
- Tytuł:
-
The Historic Image Of Onmyoji Priests And Their Reconstructed Image In Japanese Popculture.
Historyczny wizerunek Kapłanów Onmyoji a ich zrekonstruowany obraz w popkulturze japońskiej.
- Autorzy:
-
Kucia, Radosław
- Słowa kluczowe:
-
onmyoji, religion, shinto, shikigami, onmyoryo, onmyodo, divination, art, Japan, Abe no Seimei, Tsuchimikado, comparison, popculture
onmyoji, religia, shinto, shikigami, onmyoryo, onmyodo, wróżenie, sztuka, Japonia, Abe no Seimei, Tsuchimikado, porównanie, popkultura
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This dissertation has been dedicated to the topic of religious art of onmyodo and its historical image put in comparison with contemporary image created by Japanese Popculture. Onmyoji priests originally were present on court where they were put in management of executing divinatory arts and ritual cleansings for their patrons. Rituals they were doing ensured protection of their patrons and also protected the whole land of Japan from evil powers. As time went by onmyoji started appearing on battlefields where they were fulfilling duties of military generals' advisors and helpers. Even though after Meiji period their activity heavily dwindled, onmyodo preserved and is still active on small scale. At the same time the interest put in onmyodo coming from contemporary medias has grown in force and the image of art has been used in a way to make various pieces of art more interesting for the viewers. This dissertation covers two main points - it presents the history of onmyodo art while pointing out the most crucial characteristics that onmyodo priests had. At the same time it shows how many differences there are while comparing a historically sound image of onmyoji priests with their contemporary equivalents shown in various medias. Some elements that are especially important and valuable for authors are pointed out while some others are almost entirely omitted in their works. A great role of Abe no Seimei as the most important onmyoji in the history was also presented.
Praca poświęcona jest zagadnieniu religijnej sztuki onmyodo oraz jej historycznemu wizerunku w porównaniu z obrazem jej wyznawców kreowanym w dzisiejszych czasach przez japońską popkulturę. Kapłani onmyoji pierwotnie obecni na dworze japońskim zajmowali się wróżeniem i rytualnym oczyszczaniem swoich patronów, wykonywali szereg rytuałów, które zapewnić miały im bezpieczeństwo, a także zajmowali się opieką nad pospolitym ludem zapewniając w ten sposób ochronę przed złymi mocami całemu państwu. Wraz z czasem obecni zaczęli być nie tylko na salonach arystokratów, ale także na polach walk, gdzie pełnili rolę doradców i pomocników generałów wojennych. Choć po epoce Meiji ich aktywność znacząco zmalała, to nurt religijny ten aktywny w niewielkim stopniu jest po dziś dzień przy jednoczesnym renesansie zainteresowania sztuką onmyodo przez nowożytne media, gdzie wizerunek kapłanów wykorzystywany jest jako element uatrakcyjniania historii przedstawianych przez różnych twórców. Niniejsza praca skupia się na dwóch głównych aspektach - przedstawia ona historię sztuki, a także opisuje charakterystyczne elementy wizerunku kapłanów, jednocześnie zaś wskazuje w jak dużym stopniu wizerunek kapłanów w nowoczesnych mediach książkowych czy filmowych różni się od faktycznego historycznego wizerunku. Wskazane zostają elementy podkreślane obecnie przez autorów oraz te marginalizowane przez nich jako posiadające niewielki stopień atrakcyjności. W pracy podkreślono także rolę istotnej dla sztuki osoby jaką był Abe no Seimei - najwybitniejszy z onmyoji.