Tytuł pozycji:
Proces awansu zawodowego jako element motywacyjny w pracy nauczyciela
Zasadniczym celem pracy była analiza procesu awansu zawodowego nauczyciela jako elementu motywacyjnego. Część teoretyczna nawiązuje do nauki zarządzania, z którą system motywowania pracownika bezsprzecznie jest powiązany. Ponadto zawiera w sobie dogłębne rozważania dotyczące motywowania pracownika wraz z opisem istniejących już sposobów. W tej części znajduje się również opis instytucji publicznej jaką jest szkoła z uwzględnieniem jej charakterystyki funkcjonowania i wielu wyzwań we współczesnym świecie. Szczegółowy opis procesu awansu zawodowego nauczyciela stanowi zapowiedź problematyki poruszanej w kolejnych rozdziałach. Przeprowadzone badanie miało na celu zdobycie odpowiedzi na pytanie: co stanowi główną motywację w pracy nauczyciela? oraz: jak proces awansu wpływa na jakość kształcenia w szkole?Grupę badawczą stanowiło 42 nauczycieli z wielu części Polski, reprezentujących różne poziomy szkół: od Przedszkoli do Szkół Średnich. Wyniki badań wskazują, że główną motywacją do pracy dla współczesnego nauczyciela jest zadowolenie wychowanków i ich rodziców. Ważna jest również dla nich satysfakcja finansowa oraz wizja rozwoju. W rozpoczęciu procesu awansu zawodowego dużą motywacją okazała się perspektywa podwyżki oraz stałość zatrudnienia. Wyniki badań dowiodły, że sam proces awansu zawodowego jedynie w niewielkim stopniu przyczynia się do podniesienia poziomu nauczania w szkołach a zdobyta wiedza jedynie częściowo zostaje wykorzystywana w praktyce zawodowej.
The main purpose of this academic work is the analysis of professional development process as an element of employee motivation among teachers. The theoretical part of this work relates to the science of management, which is closely related to the employee motivation system. This part includes a thorough analysis of methods of employee motivation, including information about some of the most popular motivation models. It also includes a description of school as a public institution, including a characterization of its functioning and the contemporary challenges that it faces. A detailed description of the process of teacher’s professional development is a preface to the topics that are elaborated upon in subsequent chapters.The research aimed to answer the question: what is the biggest motivation in the teacher’s profession? or: how the promotion process affects the quality of teaching in schools?The research group consisted of 42 respondents, from different parts of Poland and different educational stages: from kindergarten up to high school.The results of this research show that the main motivation for contemporary teachers is the satisfaction of students and their parents. Also important is the financial standing and perspectives of personal development. Higher wages and stability of employment are the strongest incentives for teachers to initiate the professional development process. However, the results indicate that in many cases the process does not remarkably increase the quality of teaching. Moreover, only a small part of acquired knowledge proved helpful in professional practice.