Tytuł pozycji:
Animalistic monsters in children’s and youth literature
The world of monsters has excited people since the prehistoric times. Beast presence in European culture is seen in almost every epoch and has a significant impact on the whole civilization. The main objective of the work was to show monsters function in children and youth literature. Although it seems that the beasts are primarily meant to scare, after the analysis of literary works deriving from different eras and regions, it turns out that inducting fear is only a mean to achieve another, more important objective. The main reason of showing beastly creatures is to show patterns of behavior that are worth realizing to the children.In the work there were many examples of such literary works – Grimm's Red Riding Hood and Bearskin, Lewis Carroll's Alice: Through the Looking-Glass and, really well loved by children and youth, the first volume of Ranger's Apprentice: The Ruins of Gorlan. Analysis of these works helped in creating syllabuses of lesson assigned for elementary school students, which showed that the monster theme can be functionally used while working with children during Polish language lessons.
Świat potworów budził emocje wśród ludzi już w czasach prehistorycznych. Obecność bestii w kulturze europejskiej jest dostrzegalna niemal w każdej epoce i ma widoczny wpływ na całą cywilizację. Głównym celem pracy było ukazanie funkcji potworów w literaturze dla dzieci i młodzieży. Choć pozornie wydaje się, że bestie mają przede wszystkim straszyć, to jednak po analizie utworów literackich wywodzących się z różnych epok i regionów świata okazuje się, że wzbudzenie strachu jest jedynie środkiem do osiągnięcia innego, ważniejszego celu. Funkcją nadrzędną bestii jest wskazanie dzieciom wzorców postaw, które warto realizować w swoim życiu. W pracy za przykłady utworów literackich posłużyły dwie baśnie braci Grimm – Czerwony Kapturek i Niedźwiedzia Skóra, powieść oksfordzkiego matematyka Lewisa Carrolla Alicja po drugiej stronie lustra oraz ciesząca się wielkim zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży pierwsza część serii Zwiadowcy. Ruiny Gorlanu. Analiza tych dzieł pomogła w stworzeniu konspektów lekcji przeznaczonych dla szkoły podstawowej, które ukazały że motyw potwora można funkcjonalnie użyć w pracy z dziećmi na lekcjach języka polskiego.