Tytuł pozycji:
Haiti: obraz - percepcja - tożsamość. W poszukiwaniu synkretycznej tożsamości haitańskiej w literaturze, malarstwie i filmie w świetle Krolestwa z tego świata Alejo Carpentiera, Kraju bez kapelusza Dany Lafferiera oraz Sztuki znikania Bartka Konopki i Piotra Rosolowskiego
- Tytuł:
-
Haiti: obraz - percepcja - tożsamość. W poszukiwaniu synkretycznej tożsamości haitańskiej w literaturze, malarstwie i filmie w świetle Krolestwa z tego świata Alejo Carpentiera, Kraju bez kapelusza Dany Lafferiera oraz Sztuki znikania Bartka Konopki i Piotra Rosolowskiego
Haiti: image - perception - identity. In search of syncretic Haitan identity in literature, painting and film in context of "The Kingdom of this world" Alejo Carpentier, "Down Among the Dead Men" Dany Lafferier and "The Art of Disappearing" Bartek Konopka and Piotr Rosołowski
- Autorzy:
-
Niciejewska, Natalia
- Słowa kluczowe:
-
Haiti, obraz, tożsamość, percepcja, perspektywa, Alejo Carpentier, Dany Lafferiere, Bartek Konopka, Piotr Rosołowski
Haiti , image , identity , perception , perspective, Alejo Carpentier , Dany Lafferiere , Bartek Konopka , Piotr Rosołowski
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Problem tożsamości jest niezwykle nośny w szerokopojętych badaniach humanistycznych. Zagadnienie tożsamości synkretycznej/hybrydycznej jest jednak na gruncie polskim zjawiskiem nie do końca zbadanym. Praca ta stanowi nieśmiałą próbę przyczynienia się do choć drobnego uzupełnienia tej luki. Struktura niniejszej pracy rysuje się następujaco: W rozdziale pierwszym przedstawiono zarys historii Haiti, w rozdziale drugim zagadnienia: tożsamości z podziałem na różnice w jego pojmowaniu odpowiednio w: filozofii, socjologii, psychologii, jak również kwestię tożsamości synkretycznej/ hybrydycznej, obrazu świata oraz relacji zachodzących między obrazem świata a tożsamością. W rozdziale trzecim zaprezentowano właściwą analizę paralelną dwóch tekstów: Królestwa z tego świata Alejo Carpentiera i Kraju bez kapelusza Dany Lafferiere`a. W rozdziale czwartym dokonano omówienia i analizy wybranych malowideł, o których w swym dziele wspomina Lafferiere. Rozdział piąty poświęcony jest zaś refleksji and filmem Sztuka znikania. Appendix z kolei sygnalizuje istnienie projektu realizacji Halki na Haiti. Zakończenie zawiera konkluzje i podsumowanie rozważań.
The problem of identity is extremely carrier in humanistic research. The issue of identity syncretic / the hybrid is, however, under Polish phenomenon not fully explored. This work is a timid attempt to contribute to even small fill this gap. This paper draws are as follows: The first chapter outlines the history of Haiti, in chapter two issues: the identity of the breakdown of the differences in their understanding appropriately in philosophy, sociology, psychology, as well as the issue of identity syncretic / the hybrid, the image of the world and of relations between image and identity in the world. The third chapter presents the proper analysis of a parallel two texts: "The Kingdom of this world" Alejo Carpentier and "Among down the dead men" Dany Lafferriere. The fourth chapter has been discussion and analysis of selected paintings, which in his work recalls Lafferriere. The fifth chapter is devoted to the reflection and film art of disappearing. Appendix, in turn, signals the existence of a project to develop the Halka in Haiti. Completion contains conclusions and a summary of the deliberations.