Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

„The attendance at Sabbath - the portrait of a witch in Świętokrzyskie Province Legends. The regional education during the Polish language lessons.”

Tytuł:
„The attendance at Sabbath - the portrait of a witch in Świętokrzyskie Province Legends. The regional education during the Polish language lessons.”
"Lista obecności na sabacie" - obraz czarownicy w Legendach świętokrzyskich. O edukacji regionalnej na lekcjach języka polskiego
Autorzy:
Piłat, Katarzyna
Słowa kluczowe:
a witcha regional educationlegendsstereotypes
czarownicaedukacja regionalnalegendystereotyp
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
How, in 21st century, to encourage young readers to read antediluvian and outdated legends? Nowadays, young people can choose a huge range of many activities to fulfill their leisure time, unfortunately, reading is becoming less popular among them. For ages, the youngest were interested in the world of magic, fantastic events and characters that possess extraordinary powers. To convince students to read the Legend of the Świętokrzyskie Province it is very useful to introduce them to the witch as a protagonist. The first chapter of this thesis is mainly dedicated to the regional education. I briefly presented the history of this issue and mentioned its creator, who was closely associated with the Świętokrzyskie region. The historical background of the creation of legends about witches - is the title of the second chapter. I described the etymology of the word legend and its origin. I also explained why exactly the Świętokrzyskie Mountains are the cradle of stories about witches and witchcraft that was practiced by them. The protagonist of the third section is a witch. She was presented in different ways but I mostly focused on her image in the legends from the Świętokrzyskie region. I also compared it to the heroines of other contemporary books which are nowadays read by young people and popular characters from computer games. At the beginning, I briefly described the history of the alleged presence of witches among the people around Kielce city, and then I examined linguistic aspect of the word witch - I introduced her stereotypical approach. The last section is the comparison of the portrait of the traditional witch, who is also the heroine of the legends of the Świętokrzyskie province with images of witches occurring in modern fantasy literature, games or movies. The fourth chapter consists of a set of lesson plans in which witches play the main role. These are not only literature and language classes but they do also refer to regional education and all topics related to it. All these lesson plans are some kind of attempt to bring all above ideas to the reality of school environment.

W jaki sposób w XXI wieku można zachęcić młodego czytelnika do „zakurzonych”, nieco przestarzałych legend? W dzisiejszych czasach młodzież ma do wyboru wiele rozrywek, czytanie jest coraz mniej popularne wśród nich. Od zawsze jednak najmłodszych interesował świat magii, fantastyczne wydarzenia i postacie, które posiadają niezwykłe moce. Aby przekonać ucznia do lektury Legend świętokrzyskich warto najpierw im przedstawić postać czarownicy. Pierwszy rozdział mojej rozprawy poświęcony jest tematyce edukacji regionalnej. Krótko przedstawiłam historię tego zagadnienia oraz wspomniałam jego twórcę, który był ściśle związany z regionem świętokrzyskim. Podłoże historyczne dla powstania legend o czarownicach – to tytuł drugiego rozdziału. Opisałam w nim etymologię słowa legenda oraz jej pochodzenie. Wyjaśniłam również, dlaczego akurat Góry Świętokrzyskie są kolebką opowiastek o czarownicach i czarach przez nie uprawianych.Bohaterką trzeciego rozdziału jest czarownica. Przedstawiłam jej różne oblicza. Najbardziej skupiłam się na obrazie w legendach świętokrzyskich, ale porównałam ją również do bohaterek współczesnych książek, czytanych przez młodzież oraz postaci znanych z gier komputerowych. Na początku krótko opisałam historię domniemanej obecności czarownic wśród ludu na ziemi kieleckiej, a następnie po krótce zbadałam językowy aspekt słowa czarownica, przedstawiłam jej stereotypowe ujęcie. W ostatnim podrozdziale opisane zostało porównanie tradycyjnej czarownicy, która jest również bohaterką legend świętokrzyskich z obrazami wiedźm występujących we współczesnej literaturze fantasy, grach czy filmach. Rozdział czwarty ma charakter praktyczny – jest to zbiór konspektów lekcji, na których główną rolę odgrywają czarownice. Są to zarówno zajęcia literackie jak i językowe, a łączy je tematyka edukacji regionalnej. Konspekty te są próbą przeniesienia wszystkich pomysłów do rzeczywistości szkolnej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies