Tytuł pozycji:
Women leaders.The image of Ewa Kopacz and Beata Szydło in Polish weekly news magazines
Praca zatytułowana „Przywódczynie. Obraz Ewy Kopacz i Beaty Szydło w polskich tygodnikach opinii” poświęcona jest problematyce udziału kobiet w życiu politycznym. W ciągu ostatnich dziesiątków lat obserwuje się zmianę pozycji kobiet w większości społeczeństw. W związku z reorientacją kobiet na inne niż dotąd wartości, następuje także transformacja roli kobiet w świecie polityki. Do przeprowadzenia badań zainspirowały mnie zmiany, jakie zaszły pod tym względem w polskiej polityce, zwłaszcza w ciągu ostatniego roku. Kobiety objęły jedne z najważniejszych państwowych urzędów (Prezesa Rady Ministrów i Marszałka Sejmu) i zaczęły odgrywać pierwszoplanowe role we władzach partyjnych. Ewa Kopacz została szefową rządu, a Beata Szydło została kandydatką na premiera z ramienia największej opozycyjnej partii w kraju. Echem tych wydarzeń są pojawiające się w mediach opinie, że nastał czas przejmowania przywództwa przez kobiety. Jednocześnie pojawiają się jednak pytania o to, czy ta zmiana to rewolucja kulturowa, czy jedynie wizerunkowa? Biorąc pod uwagę wpływ środków masowego przekazu na społeczne umacnianie stereotypów dotyczących płci i wpływanie na kształtowanie aspiracji politycznych kobiet i mężczyzn, postanowiłam zbadać, w jaki sposób polskie media relacjonują tę sytuację i jaki obraz przywódczyń tworzą. W pierwszym rozdziale pracy przedstawiam problematykę różnic płci widzianą z perspektywy dwóch głównych koncepcji – socjalizacyjnej i biologicznej. Następnie omawiam społeczne konsekwencje tych różnic odwołując się do podziału na sferę prywatną i publiczną. W ostatnim podrozdziale skupiam się na roli mediów masowych uczestniczących w procesie socjalizacji społecznej i politycznej obywateli. W rozdziale drugim w zarysie prezentuję kwestię partycypacji kobiet we władzy na przykładzie polskiej sceny politycznej. Przedstawiam sylwetki dwóch kobiet, odgrywających kluczowe role w bieżącej polityce, czyli Ewy Kopacz i Beaty Szydło. Analizuję ścieżki ich politycznej kariery. W trzecim rozdziale opisuję i uzasadniam przyjętą metodologię badawczą. Prezentuje wyniki analizy zawartości dwudziestu dziewięciu artykułów pochodzących z dwóch wybranych tygodników opinii („Polityka” oraz „Do Rzeczy”). We wnioskach opisuję obraz Ewy Kopacz i Beaty Szydło w momencie wkraczania przez nie na polityczne szczyty władzy.
In a thesis entitled “The image of Ewa Kopacz and Beata Szydło in Polish weekly news magazines” I present the public image of two woman leaders, which are the most important women in current politics. Ewa Kopacz is a Prime Minister of Poland. Beata Szydło is a candidate for premier of the opposition. I would to know how the two weekly magazines – “Polityka” and “Do Rzeczy” – describes both of women. I focused to find gender stereotypes. The main element of my work is a detailed analysis of selected publicities. In the first chapter I present two main theories about sex and gender. I wonder about women’s status in the public and private spaces. Next, I present the media’s role in the popularization gender stereotypes. In the second chapter I focus on the women’s situation in the polish parliament. I also describe biographies of Ewa Kopacz and Beata Szydło, including their career path. In the third chapter I analyze on the selected articles and present my conclusions.