Tematem niniejszej pracy magisterskiej są literackie obrazy Osaki w prozie japońskiej. Celem było ukazanie w jaki sposób Osaka, jej mieszkańcy, język, kultura, tradycja i zwyczaje przedstawione są w wybranych dziełach literatury japońskiej, które swoją sceną czynią właśnie stolicę regionu Kansai. Pierwszy rozdział dotyczy teorii miasta jako obszaru badawczego oraz literackiego, ze szczególnym uwzględnieniem miast położnych w Japonii. W drugiej części pracy, w kolejnych rozdziałach omówione zostały konkretne dzieła literackie, które czynią Osakę częścią świata przedstawionego. Należą do nich Manji (Mandala, 1938-30) oraz Sasameyuki (Śnieżynki, 1943-48), powstałe jako owoc fascynacji Tanizakiego Junichirō (1986-1965) regionem Kansai. Uwzględniona została również wizja rodzinnego miasta osakijskiego pisarza Ody Sakunosuke(1913-47), na przykładzie dzieł takich jak Meoto zenzai (Meoto zenzai, 1940) oraz Sesō (Znak czasów, 1946). Z kolei zmieniająca się na przestrzeni lat osakijska kultura kupiecka uwieczniona została w Norenie (Noren, 1957) Hana no noren(Kwiatowy noren、1958) oraz Bonchi (Bonchi、1959), Yamasaki Toyoko (1924-2013), a także Przypływie (Michishio, 1964) Konō Taeko (1926-2015). Ostatnim omówionym przeze mnie dziełem jest Byakuyakō (Krocząc białą nocą, 1999) powieść detektywistyczna Higashino Keigo (1947-...) gdzie Osaka ukazana jest jako ponura scena zbrodni. Literackie obrazy Osaki mają ze sobą wiele wspólnych cech, takich jak szczególna rola tradycji kupieckiej, pełniący rozmaite funkcje dialekt osakijski, duże znaczenie kultury kulinarnej, a nawet powtarzający się w kilku dziełach specyficzny model związku pomiędzy kobietą a mężczyzną. W zależności od charakteru danego dzieła literackie pojawiają się również unikalne elementy takie jak mroczny charakter Osaki w Krocząc białą nocą czy seksualizacja miejscowego dialektu w Manji. W obrębie jednego dzieła najczęściej funkcjonują zarówno elementy będące częścią zbiorowego obrazu Osaki w literaturze, jak i indywidualne ślady pozostawione w świecie przedstawionym przez autora konkretnego dzieła.
This master's thesis describes the literary images of Osaka in Japanese prose. The primary purpose of this study is to determine how Osaka, its people, language, culture, tradition and customs are depicted in chosen Japanese literary works featuring the capital city of Kansai.The first chapter deals with the theory of the city understood as literary space and research subject, with particular emphasis on Japanese cities. In the second part of this study, the specific examples of Osaka themed literary works are examined in the subsequent chapters. The works included are: Manji (Quicksand, 1928-30) and Sasameyuki (Makioka Sisters, 1943-48) written by Tanizaki Jun’ichirō (1886-1965) who found his inspiration in Kansai culture and people. Furthermore, Oda Sakunosuke’s (1913-47) vision of his hometown Osaka was examined on the basis of Meoto zenzai (Hooray for Marriage, or, Sweet Beans for Two, 1940) and Sesō (The State of the Times, 1947). In addition, Osaka merchant culture and its change over the time were examined in the works of Yamasaki Toyoko (1934-2013) such as Noren (Noren, 1957), Hana noren (A Flower-Pattern Trademark, 1958) and Bonchi (Bonchi, 1959). The same subject is dealt with in the short story Michi’shio (High Tide,1964) written by another Osakan female author Konō Taeko (1926-2015). The last chapter investigates mystery novel Byakuyakō (Journey Under the Midnight Sun, 1999) created by Higashino Keigo (1947-…), with Osaka depicted as a gloomy crime scene. It was concluded that literary images of Osaka have many common features such as noteworthy role of merchant tradition, multifunctional Osaka dialect, significant meaning of culinary culture, and even recurrent, particular model of a relationship between man and woman. Moreover, unique elements of the image of Osaka can be distinguished, accordingly to the character of the particular work, such as desolate nature of this city in Byakuyakō, or sexualization of Osaka dialect in Manji. Furthermore, some elements of collective literary image of Osaka, and individual traits left by specific author usually coexist within one literary work.