Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Skuteczność interwencji edukacyjnej dotyczącej zdrowia jamy ustnej u dzieci w wieku 10-13 lat.

Tytuł:
Skuteczność interwencji edukacyjnej dotyczącej zdrowia jamy ustnej u dzieci w wieku 10-13 lat.
The effectiveness of educational intervention on oral health among children from 10 to 13 years of age
Autorzy:
Węgrzyn, Julia
Słowa kluczowe:
Oral hygiene, oral health, educational intervention, knowledge, behavior
Zdrowie jamy ustnej, higiena jamy ustnej, interwencja edukacyjna, wiedza, zachowania
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wstęp: Zdrowie jamy ustnej w Polsce znaczącym problemem zdrowia publicznego, Szczególnie narażone na choroby jamy ustnej są dzieci.Cel: Głównym celem pracy jest ocena skuteczności autorskiej interwencji edukacyjnej, w wymiarze 1 godziny lekcyjnej, w zakresie promocji zdrowia jamy ustnej u dzieci klas 4-6 szkoły podstawowej w Cholerzynie.Materiał i metody: W badaniu wzięło udział 40 dzieci. U wszystkich zastosowano 45 minutową autorską prelekcję pod tytułem „Jak dbać o zdrowie zębów?”. Lekcja została podzielona na trzy główne części tematyczne: pierwsza „prawidłowa higiena jamy ustnej”, druga „produkty spożywcze a zdrowie zębów”, trzecia „choroby dziąseł i zagrożenia”. Skuteczność oceniono przez porównanie odpowiedzi w ankiecie przed i po interwencji.Wyniki: Interwencja była istotnie statystycznie skuteczna w zakresie zachowań takich jak: długości szczotkowania, czyszczenie języka, korzystanie z nici i płukanki oraz zmniejszenia spożycia słodyczy. Z zakresu wiedzy istotność została uzyskana w prawidłowych odpowiedziach dotyczących częstości i długości mycia zębów, czynności higienicznych dla zdrowia jamy ustnej, częstości wizyt kontrolnych oraz objawów chorób przyzębia. Interwencja nie przyniosła poprawy w częstości szczotkowania zębów w dniu wcześniejszym oraz w szczotkowaniu jako formie codziennego zabiegu higienicznego.Dyskusja: Interwencja edukacyjna przynosi pozytywne skutki dotyczące wiedzy i zachowań. Aby udoskonalić badanie należałoby włączyć obiektywne narzędzia oceny. Wnioski: Interwencja edukacyjna przyniosła częściową poprawę. Przed interwencją zaobserwowane zostały zarówno nieprawidłowe zachowania jak i braki w wiedzy. Większość odnotowanych zmian po interwencji była korzystna.

Introduction: Studies show that oral diseases are a considerable problem in Poland. Many institutions such as Word Health Organization, local Ministerstwo Zdrowia and Polskie Towarzystwo Stomatologiczne issue definite recommendations concerning that subject. Children are considered to be a high risk group. At the age of 13 permanent teeth replace baby teeth. Those should be looked after with great care as they will be needed for the rest of a person’s life. They should be strong and healthy. Aim of the study: The main objective of this study was to assess the effectiveness of educational intervention. A 45 minute lecture was delivered to a group of 4-6th grade school children at Cholerzyn Primary School, aiming to promote oral health.Material and methods: 40 children participated in the study. Study consisted of a 45 minute, self devised lecture entitled “How to look after your teeth”. Subjects covered: proper oral hygiene, foods and the health of teeth, gum disease and threats. The effectiveness was evaluated by comparing the answers on two questionnaires; one completed before the lecture and second completed afterwards. Results: The educational intervention impacted the following areas: length of teeth brushing process, tongue cleaning, use of dental floss and mouth wash as well as reduction in sweets consumption. The intervention was significantly effective in the understanding of: the frequency and length of teeth brushing process, oral health hygiene, frequency of check-up visits and recognition of symptoms of periodontal disease. The intervention brought no improvement in the area of frequency of tooth brushing the previous day and brushing as a form of daily hygiene treatment.Discussion: Educational intervention has positive effects on knowledge and behavior. To improve the study, objective assessment tools should be included.Conclusion: Educational intervention brought an overall improvement. Both negative behavior and lack of knowledge were observed before the intervention. Most of the observed, post intervention changes were beneficial.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies