Tytuł pozycji:
Kobiecy styl zarządzania a kultura organizacyjna w małopolskich przedsiębiorstwach turystycznych
The master's thesis entitled 'The feminine style of management and organisational culture in Lesser Poland's tourism agencies' aims to diagnose the feminine management style in Lesser Poland's tourism agencies, including cultural preferences. The thesis has been divided into three parts.The first part focuses on a deeper understanding of the styles of management, especially the feminine one. The Polish market and some foreign markets were researched. The features differentiating the masculine style of management from the feminine one as well as the factors that may influence their cooperation were indicated. The second part shows preferences connected with organizational culture. The existing cultural conditions as well as the comparison of cultural factors with the styles of management were analysed. The chief aim was to match organizational culture with the feminine style of management.The third part contains an analysis of the results of a survey carried out among persons holding managerial positions in tourism companies located in Lesser Poland Voivodeship. The analysis confirmed the existence of the feminine style of management, taking into account cases in which the feminine style manifests masculine distinctive features. The thesis was formed on the basis of Polish and foreign literature as well as publications and data provided on websites.
Praca magisterska pt. „Kobiecy styl zarządzania a kultura organizacyjna w małopolskich przedsiębiorstwach turystycznych” ma na celu zdiagnozowanie kobiecego stylu zarządzania w małopolskich przedsiębiorstwach turystycznych z uwzględnieniem preferencji kulturowych. Pracę podzielono na trzy rozdziały. W pierwszej części skupiono się na głębszym poznaniu stylów zarządzania, a w szczególności kobiecego stylu kierowania. Rozpoznanie zrobiono zarówno na polskim rynku, jak też na rynkach zagranicznych. Zostały przedstawione różnice pomiędzy męskim i kobiecym stylem zarządzania oraz czynniki, które mogą oddziaływać na ich współdziałanie.W drugiej części przedstawiono pojęcie kultury organizacyjnej. Przeanalizowano uwarunkowania, które mają istotny wpływ na kulturę organizacyjną. Zinterpretowano interakcje czynników kulturowych ze stylami kierowania.W trzeciej części przedstawiono analizę wyników badań ankietowych przeprowadzonych wśród osób pełniących funkcję kierowniczą w przedsiębiorstwach turystycznych w województwie małopolskim. Przeprowadzona analiza wyników potwierdziła istnienie kobiecego stylu kierowania z uwzględnieniem przypadków, gdzie styl kobiecy przejawia męskie cechy charakterystyczne. Praca powstała w oparciu o literaturę polską i zagraniczną oraz publikacje i dane zamieszczone na stronach internetowych.