Tytuł pozycji:
The role of emotinal awareness in the development of the persuasion skills among the children in pre-school age
Celem niniejszej pracy jest analiza roli wiedzy emocjonalnej w rozwoju umiejętności perswazyjnych u dzieci w wieku przedszkolnym. Projekt został zainspirowany badaniami Virginii Slaughter, Candidy Peterson i Chrisa Moore (2013), w których autorzy wykazali zależności między umiejętnościami perswazyjnymi a rozumieniem słownictwa oraz teorii umysłu.W projekcie dodatkowo analizowano wpływ wiedzy emocjonalnej na umiejętności perswazyjne. Do tej pory badacze interesowali się tym zagadnieniem biorąc pod uwagę jedynie osoby dorosłe, natomiast w poniższej analizie rozważano wpływ rozumienia emocji na dziecięce próby przekonywania.W badaniu wzięło udział 45 dzieci z dwóch krakowskich przedszkoli. Dzieci badano pod kątem rozumienia językowego (mierzonego testem OTSR), rozmienia stanów umysłowych (sprawdzanego testami teorii umysłu I- i II-rzędu) i rozumienia emocji (mierzonego testem TEC). Natomiast umiejętności perswazyjne badano, obserwując dzieci podczas prób przekonywania trzech pacynek: wesołej, smutnej i neutralnej.W badaniach pokazano, że dzieci młodsze częściej niż starsze używały strategii pośrednich, chętnie odwoływały się w argumentacji do autorytetów. Wbrew doniesieniom z wcześniejszych badań, nie stwierdzono różnicowania sposobu przekonywania w zależności od emocji osoby przekonywanej. Poszukując uwarunkowań umiejętności perswazyjnych dzieci w wieku przedszkolnym stwierdzono, że wraz ze wzrostem sprawności językowych, spada zakres stosowania behawioralnych strategii perswazyjnych.
The aim of below thesis is the analysis of the role of emotional development of persuasive skills among the children in pre- school age. The project was inspired by researches provided by Virginia Slaughter, Candida Peterson and Chris Moore (2013), in which the authors presented not only the correlation between pre-school children persuasive skills and understanding of vocabulary, but also with theory of mind.This analysis also explored the impact of emotional knowledge on the skills of persuasion. Until now, such consideration was provided only among adults, whereas the below thesis presents the point of view connected only with children’s persuasive skills.As it is presented in the thesis, the examined group was represented by 45 children from two Cracow kindergartens. All of the children were tested for comprehension of language skills, understanding mental states and emotions.The main purpose of the research was to measure persuasive skills of the examined children by presenting them specially prepared impressions represented by three puppets and analyzing their reaction as well as behavior. Each of the puppets presented different emotion, accordingly: positive, negative and neutral.The results showed that the most popular strategy used by younger children was the indirect one, hence they more likely referred to their authority in their argumentation. In contrast to earlier results, these did not show any significant dependence in differentiate the persuasive arguments in accordance to the puppet’s emotions. Other important conclusion is that the more developed language skills are, the less use of cognitive behavioral strategies is.