The following thesis pertains to topics of health psychology and focusing on determinants of psychological resilience among medical and law students. It aims to find differences between mental resistance and ways of coping with stress among abovementioned groups. Also it aims to find relationships between resilience and the meaning of life according to Frankl’s theory and the sense of coherence according to Antonovsky’s theory among medical and law students. The study was based on questionnaires given to two groups. A surveyed groups consisted of sixty 6th year students of Medicine and sixty 5th year students of Law from Jagiellonian University in Cracow. The questionnaires were used: The Resiliency Assessment Scale (Ogińska-Bulik, Juczyński), Multidimensional Coping Inventory to Assess the Stress (C. S. Carver, M. F. Scheier, J.K.Weintraub), Orientation to Life Questionnaire (Antonovsky), Scale Sense of Life (Ostrowski), Sense of Freedom Questionnaire (Ostrowski), What is the most important in life Questionnaire (Ostrowski).The analysis of questionnaire responses has revealed four significant differences between medical and law students related to: resilience (p=0.001), meaning of life (p<0.001), a sense of freedom (p=0.004), a sense of coherence (p<0.001).Resilience has correlated with the meaning of life among medical students (p=0.003) and law students (p<0.001), with the sense of freedom among both groups (p<0.001) and also with the sense of coherence among both groups (p<0.001). The study has shown mental resistance to be dependent on Frankl's theory of meaning of life and Antonovsky’s theory of sense of coherence. The relationship between resilience and ways of coping with stress was partially confirmed. Coping strategies confirmed among medical students: seeking social support for emotional reasons (p=0.027), turning to religion (p=0.013), positive reinterpretation & growth (p<0.001), acceptance (p=0.043), restraint coping (p=0.044), Focus on & venting of emotions (p=0.001), sense of humour (p=0.004). Coping strategies confirmed among law students: active coping (p<0.001), planning (p<0.001), suppression of competing activities (p=0.017), positive reinterpretation & growth (p<0.001), restraint coping (p<0.001)Resilience has correlated with sex among medical students (p=0.012) and resilience has correlated with study satisfaction among law students (p=0.006). Resilience has not correlated with place of origin neither among medicine students (p=0.465) nor law students (p=0.226).
Niniejsza praca dotyczy problematyki z zakresu psychologii zdrowia, a jej przedmiotem są uwarunkowania odporności psychicznej studentów V roku prawa oraz VI roku medycyny. Celem pracy jest próba odpowiedzi na pytanie czy studenci ostatniego roku prawa i medycyny różnią się między sobą poziomem odporności psychicznej oraz rodzajem stosowanych strategii radzenia sobie ze stresem, a także czy istnieje zależność między odpornością psychiczną a sensem życia w ujęciu Frankla i poczuciem koherencji Antonovsky’ego.Grupę badanych stanowili studenci V roku prawa (n=60) oraz VI roku kierunku lekarskiego (n=60) Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Badania przeprowadzono za pomocą kwestionariuszy. Użyto następujących metod: Skala Pomiaru Prężności (N. Ogińska-Bulik, Z. Juczyński), Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem (C. S. Carver, M. F. Scheier, J.K.Weintraub), Kwestionariusz Orientacji Życiowej (Antonovsky), Kwestionariusz Stosunku do Życia (Ostrowski), Kwestionariusz Poczucia Wolności (Ostrowski) oraz kwestionariusz Co jest w życiu najważniejsze (Ostrowski). Udało się potwierdzić cztery zależności dotyczące zróżnicowania studentów prawa i medycyny. Potwierdzono różnice w obrębie: odporności psychicznej (p=0,001), poczucia sensu życia (p<0,001), poczucia wolności (p=0,004) oraz poczucia koherencji (p<0,001)Prężność psychiczna okazała się korelować z poczuciem sensu życia w grupie studentów medycyny (p=0,003) i prawa (p<0,001), jak również z poczuciem wolności w obu grupach (p<0,001) oraz z poczuciem koherencji w obu grupach (p<0,001). Tym samym udało się potwierdzić hipotezy o istnieniu zależności między odpornością psychiczną a wymienionymi zmiennymi. Częściowo udało się potwierdzić związek pomiędzy odpornością psychiczną i niektórymi stylami radzenia sobie ze stresem. W grupie studentów medycyny są to: poszukiwanie wsparcia emocjonalnego (p=0,027), zwrot ku religii (p=0,013), pozytywne przewartościowanie (p<0,001), akceptacja (p=0,043), zaprzestanie działań (p=0,044), wyładowanie emocjonalne (p=0,001), poczucie humoru (p=0,004). W grupie studentów prawa: aktywne radzenie sobie (p<0,001), planowanie (p<0,001), unikanie konkurencyjnych działań (p=0,017), pozytywne przewartościowanie i rozwój (p<0,001), zaprzestanie działań (p<0,001).Potwierdzono związek między odpornością psychiczną a płcią w grupie studentów medycyny (p=0,012), jak również związek między odpornością psychiczną a satysfakcją z wybranego kierunku studiów w grupie studentów prawa (p=0,006)Nie udało się natomiast potwierdzić związku między odpornością psychiczną a miejscem pochodzenia studentów w grupie studentów medycyny (p=0,465) ani studentów prawa (p=0,226).