Tytuł pozycji:
Satisfaction with the health education of patients hospitalised due to laryngeal cancer
Introduction: Patients’ satisfaction allows you to identify all the possible factors affecting the level of satisfaction offered by a health care medical services. One of the elements having a significant impact on patient satisfaction with medical care, is the health education of the patient. It goes beyond simple information and emphasises the attitude importance of patient’s attitude. Proper training, adapted to the philosophy of life, education, age of patient and therapy, significantly complement and enhance its effectiveness. Good education leads directly to patient’s increased satisfaction with minimal financial contribution.The aim of health education for patients at the Clinical Department of Otolaryngology is to develop skills of self-management in the new circumstances resulting from the disease. Health education is a process of significant impact on the patient and his life. It shapes the ability to live with the disease prepares to co-operate in the process of nursing, treatment and preparation for self-care. This allows the patient to obtain the necessary knowledge about the disease and how to deal with her complications, reduces anxiety and help with cooperation. The aim of the study was to evaluate satisfaction with the health education of patients with laryngeal cancer hospitalised in otolaryngology department.Materials and Methods: The study involved a group of 100 patients in the Clinical Department of Otolaryngology in Krakow. In this study a survey method was used, using a diagnostic research tool which is the author's questionnaire consisted of 30 questions. There were also used standardised tool – PRF (Patient Request From), serving to make the assessment of what help is expected patient, questionnaire addressed to 100 patients awaiting admission to the ward.Results: Most of the respondents – 59% gave generally good assessment of health education on the ward otolaryngology. On average, patients rated their level of satisfaction on 70% of possible points. Conclusions: Patients hospitalised more than once and patients evaluating their knowledge as sufficient, showed a higher level of satisfaction with health education. Socio-demographic characteristics of the respondents did not have an impact on their satisfaction with the health education provided at the department of otolaryngology.
Wstęp: Badanie satysfakcji pacjenta pozwala na identyfikację wszystkich możliwych czynników mających wpływ na poziom zadowolenia z oferowanych przez zakład opieki zdrowotnej usług medycznych. Jednym z elementów mających istotny wpływ na satysfakcję pacjenta z opieki medycznej, jest edukacja zdrowotna. Wykracza ona poza proste informowanie i kładzie nacisk na postawy pacjenta. Właściwe szkolenia, dostosowane do światopoglądu, wykształcenia, wieku pacjenta znacznie uzupełniają terapię i poprawiają jej efektywność. Dobra edukacja kierowana bezpośrednio do chorych powoduje wzrost satysfakcji przy minimalnym nakładzie finansowym.Celem edukacji zdrowotnej chorych na Oddziale Klinicznym Otolaryngologii jest kształtowanie umiejętności samodzielnego radzenia sobie w nowej sytuacji życiowej, wynikającej z choroby. Edukacja zdrowotna jest procesem znamiennego oddziaływania na pacjenta i jego otoczenie. Kształtuje ona umiejętności życia z chorobą, przygotowuje do współpracy w procesie pielęgnowania, leczenia oraz przygotowuje do samoopieki i samopielęgnacji. Pozwala pacjentowi uzyskać niezbędną wiedzę o chorobie oraz sposobach radzenia sobie z jej skutkami, zmniejsza lęk oraz umożliwia współpracę.Cel pracy: Celem badań była ocena satysfakcji z edukacji zdrowotnej pacjentów hospitalizowanych z powodu z raka krtani na oddziale otolaryngologii.Materiał i metoda: Badaniami objęto grupę 100 pacjentów przebywających na Oddziale Klinicznym Otolaryngologii w Krakowie. W niniejszej pracy posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety, składającego się z 30 pytań. Skorzystano również z narzędzia standaryzowanego - kwestionariusza PRF (Patient Request From), służącego do oceny jakiej pomocy oczekuje pacjent, skierowanego do 100 chorych oczekujących na przyjęcie na oddział. Wyniki: Większość spośród ankietowanych osób – 59%, dobrze oceniła edukację zdrowotną prowadzoną na oddziale otolaryngologicznym. Pacjenci oceniali poziom satysfakcji z edukacji zdrowotnej średnio na 70% punktów, możliwych do zdobycia. Wnioski: Pacjenci hospitalizowani po raz kolejny oraz pacjenci oceniający posiadaną przez siebie wiedzę na temat swojej choroby jako wystarczającą, wykazywali wyższy poziom satysfakcji z edukacji zdrowotnej. Cechy socjodemograficzne badanych nie miały wpływu na ich satysfakcję z edukacji zdrowotnej realizowanej na oddziale otolaryngologii.