Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Social exclusion the youth vocational schools in the Municipality of Krakow in the context of the HIA

Tytuł:
Social exclusion the youth vocational schools in the Municipality of Krakow in the context of the HIA
Wykluczenie społeczne młodzieży Szkół Zawodowych na terenie Gminy Kraków w kontekście HIA
Autorzy:
Szklarzewicz, Justyna
Słowa kluczowe:
Szkolnictwo zawodowe, wykluczenie społeczne, HIA, Gmina Kraków, skutki zdrowotne.
Vocational education, social exclusion, HIA, Municipality of Krakow, health effects.
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wykluczenie społeczne wśród absolwentów szkół zawodowych jest często występującym zjawiskiem. Przeciwdziałaniem wykluczeniu społecznemu oraz ubóstwu zajmuje się cały szereg organizacji pozarządowych, rządowych nie tylko na terenie Polski ale również Unii Europejskiej. Skupiając się na terytorium naszego kraju, przykładem walki z wykluczeniem społecznym i ubóstwem jest „Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020. Nowy wymiar aktywnej integracji”. Program ten diagnozuje skale ubóstwa i wykluczenia społecznego w Polsce, jeden z jego pięciu celów szczegółowych zagwarantuje w przyszłości szanse młodzieży na lepsze wejście na rynek pracy oraz tworzenie rodzin. Analiza wybranych projektów i raportów dotyczących wykluczenia społecznego absolwentów szkół zawodowych oraz wpływu wykształcenia na ich stan zdrowia wykazała, że głównym problemem jest stan szkolnictwa zawodowego w Polsce. U pracodawców zastrzeżenia budził program nauczania opierający się głównie na teorii, lekceważący praktykę. Według opinii uczestników badania [MEN, 2011] szkolnictwo zawodowe od kilku lat stosuje te same programy nauczania, szkoła nie inwestuje w nowe technologie. Raporty [MEN, 2011; MORPiE, 2009] wykazały, że występuje bariera pomiędzy nawiązaniem współpracy pracodawców ze szkołami spowodowana nieskutecznym przepływem informacji zarówno ze strony szkoły (brak wiedzy odnośnie przedsiębiorców funkcjonujących na danym terenie) jak i firm (brak informacji dotyczących kierunków kształcenia odbywających się w szkołach).Według raportów [MEN, 2011; MORPiE, 2009] decyzja o wyborze szkoły przez młodzież była nieświadoma, spowodowana najczęściej lokalizacją szkoły, rówieśnikami uczęszczającymi do niej a nie kierunkiem kształcenia co w efekcie prowadziło do niezadowolenia z wykonywanego zawodu. Z przeprowadzonej analizy publikacji „ Nisko wykształceni pracownicy a zdrowie- wyzwanie dla edukacji zdrowotnej” wynika, iż pracownicy z wykształceniem zawodowym dużo rzadziej zastanawiają się nad tym czym jest zdrowie, są im mało znane zachowania prozdrowotne zarówno w życiu codziennym jak i zawodowym.

Social exclusion among graduates of vocational schools is a common phenomenon. Prevention of social exclusion and poverty is a whole range of NGOs, government, not only in Polish but also the European Union. Focusing on the territory of our country, an example of the fight against social exclusion and poverty is the "National Program for Combating Poverty and Social Exclusion 2020. The new dimension active inclusion”. This program diagnoses the scales of poverty and social exclusion in Poland, one of his five specific objectives will ensure the future of young people a better chance of entering the labor market and family formation. Analysis of selected projects and reports on social exclusion graduates of vocational schools and the impact of education on their health status showed that the main problem is the state of vocational education in Poland. Employers objections aroused learning program based mostly on theory, disrespectful practice. According to the opinion participants in the study [MEN, 2009] vocational education for several years applied the same curricula, the school is not investing in new technologies. Reports [MEN, 2011; MORPiE, 2009] have shown that there is a barrier between employers in cooperation with schools caused ineffective flow of information both on the part school (no knowledge of the entrepreneurs functioning in the area) as well as companies (absence of information on the education taking place in schools). According to reports [MEN, 2011; MORPiE, 2009], the decision of choosing a school for young people were unaware, mostly caused location of the school, peers attending to her and not the direction of education which in effect led to the dissatisfaction with the occupation. The analysis publication "Low educated employees and health- challenge for health education" shows that workers with vocational education much less likely to reflect on what health is, they are little-known health promoting behaviors both in everyday life and professional life.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies