Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Shame in the theatre. Analysis of affective mechanisms based on selected theatrical performances

Tytuł:
Shame in the theatre. Analysis of affective mechanisms based on selected theatrical performances
Wstyd w teatrze. Analiza mechanizmów afektywnych na podstawie wybranych spektakli teatralnych
Autorzy:
Klimczak, Kamila
Słowa kluczowe:
shame, guilt, actor, spectator, Kantor, Lupa, Rubin
wstyd, wina, aktor, widz, Kantor, Lupa, Rubin
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca traktuje o wstydzie rozumianym jako afekt silnie obecny w teatrze. Wstyd, niesłusznie utożsamiany z poczuciem winy, jest zjawiskiem niezwykle twórczym, które wyzwala szereg mechanizmów afektywnych zarówno u aktora, jak i u widza. Teorie zaproponowane przez Ruth Leys, Eve Kosofsky Sedgwick czy Teresę Brennan posłużyły jako podstawa analizy spektakli „Nadobnisie i koczkodany” Tadeusza Kantora, „Factory 2” Krystiana Lupy oraz „Orgia” Wiktora Rubina. Jednocześnie w pracy udowodnione zostało założenie, określające kategorię wstydu jako jedną z rozwojowych strategii teatralnych, obowiązujących od przeszło 40 lat. Rozwiązanie to w dużym stopniu wpływa na kondycję współczesnego aktora oraz widza.

The following work focusses on the issue of shame understood as an affect, widely present in the theatre. Shame, wrongly identified with guilt, is an extremely creative phenomenon, which triggers a series of affective mechanisms both an actor as well as in the audience. Theories proposed by Leys, Kosofsky Sedgwick and Brennan served as the basis for the analysis of performances "Lovelies and Dowdies" by Tadeusz Kantor, "Factory 2" Krystian Lupa and the "Orgy" Wiktor Rubin. The working assumption has been proved, specifying the category of shame as one of the development strategies of theatre in force for over 40 years. This medium greatly affects the condition of the contemporary actor and spectator.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies