Tytuł pozycji:
Praca zespołowa na przykładzie firmy Skanska
Praca zespołowa jest pojęciem często używanym w odniesieniu do nowoczesnych systemów zarządzania. Zbudowanie prawdziwego zespołu, który będzie skutecznie realizował postawione przed nim cele, jest jednak ogromnym wyzwaniem dla firmy. Aby grupa osiągała sukcesy musi zawierać komplet niezbędnych do tego cech i właściwości. Właściwości te, uzupełniające się między sobą, powinny odnaleźć się w tworzących grupę różnorodnych jednostkach. Zakres kompetencji jakie w zespole powinny się znaleźć i sposoby w jakich powinny być one komplementarne opisał psycholog społeczny – Meredith Belibin. Robert Bales opracował natomiast sposoby weryfikacji obecności tych kompetencji w grupie. Badania przeprowadzone na potrzebę tej pracy są próbą weryfikacji obu teorii w rzeczywistości i zmierzają do odpowiedzi na pytanie, na ile struktura i skład zespołów pracowniczych w firmie Skanska odpowiada modelom opisanym w przytoczonych teoriach. Wyniki badań potwierdzają, że w rzeczywistości bardzo trudno jest stworzyć grupę zbliżoną do ideału. To, co nazywamy zespołem, nie jest natomiast na ogół zespołem w rzeczywistym tego słowa znaczeniu. Aby jednak taką jednostkę zbudować, trzeba wiedzieć, w którym kierunku zmierzać. Firma Skanska jest na właściwej ku temu drodze – zna wartość zespołów i stara się oprzeć na nich strukturę firmy. Zawarta w tej pracy analiza wyników przeprowadzonych badań wskazuje firmie dalszy kierunek zmian.
The teamwork is a notion used often in reference to the modern theory of management. Building a real team which will be effectively implementing set goals is a huge challenge for a company. For success, a group has to include the set of necessary features and attributes. These attributes, which are complementary, are in various members who make up this group. A set of competencies which are needed in the team and ways in which they should be complementary have been written by a social psychologist – Meredith Belbin. Robert Bales created the ways of the verification of the previous theory. The research conducted for the use of this master’s thesis, is an attempt to verify these theories in the reality and it aims to answer the question whether the structure and composition of the working teams in Skanska company match those models. The findings confirm that it is very hard to build in the reality a group close to the ideal. What we usually call a team, is not team in the real meaning of the word. However to make up this unit it is needed to know the right direction. Skanska Company is on the good way towards this – they know the value of teams and try to build a structure on it. The analyses included in this text shows the proper direction for changes.