Tytuł pozycji:
Contemporary dance in Poland - to whom and why it matters
The present thesis refers to the characteristic of Polish contemporary dance environment. By presenting institutions, organizations and people who actively work in each sectors, the author attempts to answer the question who is responsible for polish dance and why. The first chapter includes a definition of contemporary dance, its history and available sources of knowledge. The next part presents the legal forms of its activity and emphasizes the meaningful variations and relations between them. Particular research attention is dedicated to Institute of Music and Dance, which gives the major direction in dance progress throughout distribution of ministerial funds and own programmes. The last chapter is a collection of motivations and reasons, which explain the people and organizations’ engagement in the creation of dance society. The strongest group of stakeholders are people professionally related to dance: primarily dancers, theoreticians and choreographers who especially work in the non-profit and public organizations. The Polish artistic dance is mostly supported by the central funds.
Poniższa praca prezentuje charakterystykę środowiska tańca współczesnego w Polsce. Autorka podejmuję próbę odpowiedzi na pytanie komu i dlaczego na nim zależy, przedstawiając instytucje, organizacje oraz osoby działające w poszczególnych sektorach. Pierwszy rozdział tekstu obejmuje definicję tańca współczesnego, historię jego rozwoju oraz dostępne źródła wiedzy. Kolejna część prezentuje formy prawne funkcjonowania tańca w Polsce, jego przejawy oraz występujące między nimi zależności i różnice. Szczególna uwaga badawcza została poświęcona Instytutowi Muzyki i Tańca, który wyznacza dziś główny kierunek rozwoju tańca poprzez dystrybucję środków ministerialnych i programy własne. Ostatni rozdział to zbiór motywacji i powodów, argumentujących zaangażowanie osób i organizacji sektorowych w kształtowanie środowiska tanecznego. Najsilniejszą grupę interesariuszy stanowią osoby zawodowo związane z tańcem, tancerze, teoretycy i choreografowie, których działalność jest przede wszystkim zauważalna w III sektorze oraz w sektorze publicznym. Finansowanie tańca artystycznego odbywa się w Polsce przede wszystkim ze środków centralnych.