Tytuł pozycji:
Educational role of participation in the “behavior of the pro musical” in adolescence. Theoretical and empirical perspective.
The aim of the thesis is to find out whether adolescents consider their musical activity to be affecting their self-development and describe their opinions on the effect the music bears on their value system, priorities and specific traits of character.For that purpose I analyzed texts on personality, the process of “becoming a human”, the role of music in the process of upbringing and its influence on our development. Furthermore, I conducted in-depth interviews with the participants of classes in order to discover what were their opinions on the role of musical activities in the shaping of a young man's personality. The information I gained led to the conclusion that music has influenced the participants' development and personality on different levels and the musical activities acted as their educational environment.
Celem pracy jest próba odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób zachowania promuzyczne podejmowane w okresie dorastania odbijają się według uczestników na kształtowaniu się ich osobowości oraz opis opinii badanych dotyczących wpływu tychże zachowań na wykształcony system wartości, priorytetów i specyficznych cech.Dla realizacji celu podjęłam się analizy tekstów traktujących na temat osobowości i procesu stawania się człowiekiem, a także z zagadnień z obszaru miejsca muzyki w wychowaniu i jej wpływu na rozwój człowieka. Dodatkowo, dla poznania opinii uczestników na temat zajęć, w których uczestniczyli przeprowadzono z nimi wywiady pogłębione nt. roli zachowań promuzycznych w kształtowaniu się osobowości w opinii uczestników. Uzyskane na tej podstawie dane pozwoliły wysnuć wniosek, iż muzyka oddziaływała na kształtowanie się osobowości uczestników w wielu aspektach, a zachowania promuzyczne stanowiły dla nich specyficzne środowisko wychowawcze.