Tytuł pozycji:
HOMEWORK IN TEACHING AND LEARNING ENGLISH IN LOWER SECONDARY SCHOOL
The main objective of my research was to investigate students’ and teachers’ perceptions of homework. The survey was led in one of Polish junior secondary schools. 65 students and one teacher from the school in Łomnica- Zdrój participated in the survey. Their answers reflect their opinions and attitudes towards homework. The date I gathered let me know that students are generally not satisfied with the type of homework that they are asked to do and they do not consider it interesting.Thanks to the interview that was conducted with the teacher, I got to know that homework is assigned and checked regularly, however he admitted that he tends to overuse the students’ workbooks when he chooses the homework tasks. The teacher agreed that the only case he does it by himself is when he prepares the revision tasks before tests.I think that the survey and especially the results of the questionnaire helped the teacher to understand what his students need and think about their homework. Personally, I was truly surprised by the fact that the teacher pays so much attention to assigning and checking homework regularly. He generally thinks that homework is very helpful both for students and the teacher because it gives more opportunities to practice English. In my view, the results of the research may be helpful not only for the teacher from the school in Łomnica- Zdrój. I hope that each teacher who will read this thesis will find a minute to think about the way he or she prepares, assigns and checks homework. One of the traits of character that a good teacher should have is to be self critical. Only a teacher who keeps on improving him or herself will remain a good teacher throughout the whole carrier.
Głównym celem pracy było zbadanie opinii i spostrzeżeń uczniów na temat zadania domowego w nauce języka angielskiego. W pierwszej części zapoznałam czytelnika z ogólną wiedzą praktyczną na temat zadania domowego, to jest z jego definicją, historią, typami zadań oraz głównymi celami pracy domowej. Aby poznać opinie uczniów i nauczycieli na temat zadania domowego zdecydowałam się na przeprowadzenie badań w Zespole Szkolno Gimnazjalnym w Łomnicy Zdroju. 65 uczniów i jeden nauczyciel odpowiadało na pytania związane z ich podejściem do zadania domowego oraz ich opinii na ten temat. Wśród uczniów została przeprowadzona ankieta składająca się z 18 pytań. Aby móc dowiedzieć się w jaki sposób nauczyciel przygotowuje, zadaje i sprawdza zadanie domowe zdecydowałam się na przeprowadzenie wywiadu. Dzięki materiałowi zebranemu w trakcie badań dowiedziałam się, że uczniowie nie są zadowoleni z rodzaju zadań, które zadaje nauczyciel. Stwierdzili oni, że zadania te nie odpowiadają ich zainteresowaniom, a ich forma (zawsze pisemna) jest zbyt monotonna.W trakcie wywiadu okazało się, że zadanie domowe jest zadawane i sprawdzane regularnie, jednakże sam nauczyciel przyznaje, że zadanie domowe opiera się głównie na zeszycie ćwiczeń, który jest kompatybilny z podręcznikiem, a zadania dodatkowe przygotowywane są przez niego osobiście tylko przed sprawdzianami jako powtórzeniowe. Wyniki ankiety okazały się bardzo pomocne dla nauczyciela, który dostał szansę na poznanie opinii uczniów na temat swojej pracy. Mam nadzieje, że praca ta i badania będą okazją do refleksji dla każdego nauczyciela, który ją przeczyta i przyczyni się do ulepszenia systemu nauczania w polskich szkołach, w szczególności nauki języka angielskiego.