Tytuł pozycji:
Etniczne konteksty walki o wiejską szkołę w Mokrem
- Tytuł:
-
Etniczne konteksty walki o wiejską szkołę w Mokrem
Ethnic contexts of fighting for school in Mokre
- Autorzy:
-
Pyrz, Emilia
- Słowa kluczowe:
-
school, ethnic, minority, ukrainian, Mokre, Bieszczady, Zagórz, education, Osława, Ukrainians, Lemkos, Lemko, teachers, pedagogics, non-public, assiociation, Baladhora
szkoła, etniczność, mniejszość, ukraińska, Mokre, Bieszczady, Zagórz, szkolnictwo, Osława, Ukraińcy, Łemkowie, nauczyciele, pedagogika, niepubliczna, stowarzyszenie, Baladhora,
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W szkole w Mokrem, około połowę uczniów stanowią dzieci z ukraińskich rodzin. Gmina Zagórz, odpowiedzialna za tą placówkę, postanowiła ją zlikwidować. Działające we wsi stowarzyszenia "Baladhora" zdecydowało się prowadzić szkołę jako placówkę niepubliczną. Jest to możliwe głównie za sprawą wysokich wysokich subwencji ministerialnych, przeznaczonych na naukę języka ojczystego mniejszości ukraińskiej.
At school in Mokre, half of the pupils is ukrainian. Local administration decided to close this school, but village association "Baladhora" resolved to keep school as non-public institution. It is possible, because of high ministerial subsidy for lessons of native language for ukrainian minority. I have tried to answear for question how it works in practice.