Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ekspansja korporacji transnarodowych na przykładzie koncernu Volkswagen

Tytuł:
Ekspansja korporacji transnarodowych na przykładzie koncernu Volkswagen
Expansion of multinational enterprises on the example of Volkswagen consortium
Autorzy:
Kowalczuk, Władysław
Słowa kluczowe:
multinational, transnational, corporations, enterprises, international law, home law, consortium, Volkswagen, business network
korporacje, przedsiębiorstwa, transnarodowe, wielonarodowe, transgraniczne, prawo międzynarodowe, prawo wewnętrzne, koncern, Volkswagen, sieci biznesowe
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Korporacje transnarodowe (KTN) są obecnie niezwykle ważnymi podmiotami areny międzynarodowej i rynku globalnego. W ciągu ostatnich dziesięcioleci ich rola wśród innych uczestników stosunków międzynarodowych znacząco się zwiększyła, doprowadzając polityków, ekonomistów i naukowców do wniosku, że państwa oraz organizacje międzynarodowe tracą własne znaczenie i wpływ na rzecz korporacji transnarodowych – dużych przedsiębiorstw o strukturze sieciowej, działających w wielu państwach świata.Z jednej strony korporacje pozwalają na szybsze włączenie się państw słabo rozwiniętych do gospodarki światowej oraz tworzą skomplikowany system siły roboczej, możliwości produkcyjnych i technologicznych oraz kapitału, z drugiej zaś powstaje problem kontroli korporacji transnarodowych przez prawo. Państwa słabo rozwinięte są bardzo uzależnione od działalności KTN: rządy tychże państw często nie są w stanie konkurować z największymi korporacjami, egzekwować dobre warunki pracy oraz przeciwdziałać wszelkim niekorzystnym dla siebie decyzjom zarządów korporacji transnarodowych. Ponadto KTN wykorzystują wszelkie luki systemu prawa międzynarodowego dla osiągnięcia jak największego zysku, odnalezienia taniej siły roboczej i możliwości produkcyjnych oraz zdominowania nowych rynków zbytu. Autor uznał za stosowne skupienie się na motoryzacyjnym sektorze gospodarki oraz korporacji Volkswagen AG, jako najpotężniejszego podmiotu danej gałęzi, wychodząc z założenia, że korporacje transnarodowe w tym sektorze mają dostęp do najnowszych technologii, ogromnych zasobów ludzkich, kapitałowych i materialnych, osiągając przy tym wielomiliardowe zyski oraz działając na rynkach niemalże wszystkich państw świata.Ponadto, autor ma na celu zbadanie ewenementu niezwykle szybkiego wzrostu znaczenia KTN w porównaniu do innych graczy globalnej gospodarki i wyznaczenie najważniejszych determinantów ich rozwoju. Hipotezą badawczą autora jest założenie, iż korporacje transnarodowe znalazły się w próżni prawnej od drugiej połowy XX wieku, co pozwoliło im na skuteczny i bardzo szybki rozwój oraz internacjonalizację poprzez docieranie do konsumentów ze wszystkich państw świata. Innymi metodami są też unikanie płacenia podatków lub dokonywania ich optymalizacji w sposób agresywny oraz prowadzenie wielopoziomowej walki z konkurentami, niekiedy nawet poprzez przekraczanie legalnych granic prawnych.

Multinational enterprises (MNE) are tremendously important players on the international arena and the global market. For the past decade, their role among other international actors has significantly grown, leading politicians, economists and scientists to the conclusion that countries and governmental organizations are gradually losing their own importance and influence in favor of multinational enterprises - large companies with a networked structure, operating in many countries of the world .On the one hand, MNEs help developing countries to join the world economic system and create complex networks of workforce, manufacturing capacity and technological capital. On the other hand, a new problem appears, as corporations have spanned the boundaries of international and domestic law. Developing countries have become highly dependent on the MNE presence; at the same time, governments find themselves unable to compete with major corporations, as it is getting increasingly harder to make them accountable for creating decent working conditions and to counteract any unfavorable corporate decisions. Furthermore, MNEs seek to benefit from many loopholes of international law to maximize their profits, find cheap workforce and gain powerful manufacturing capacity to dominate on emerging markets.The author considers it expedient to focus on the motor vehicles and parts sector of the economy and chooses the Volkswagen consortium as the most powerful player of the given industry sector. The author assumes that multinational enterprises in this sector have access to the newest technology, enormous human, financial and material resources, which lead them to achieving multibillion profits and increasing their presence on the markets of nearly every country in the world. In this study, the author examines the rapid development and growing importance of MNEs in comparison to other actors of the global economy and analyzes the most important determinants of such expansion. Findings indicate that multinational enterprises found themselves in a legislative gap since the second half of the twentieth century, which allowed them to internationalize, reaching consumers all over the world, avoid paying taxes or lead an aggressive tax optimization policy and conduct a multi-level competition with their market rivals, exceeding the legal law limits.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies