Tytuł pozycji:
Similarities and differences in reading preferences of female and male middle school students
- Tytuł:
-
Similarities and differences in reading preferences of female and male middle school students
Podobieństwa i rożnice w postawach czytelniczych gimnazjalistek i gimnazjalistów
- Autorzy:
-
Stefanik, Magdalena
- Słowa kluczowe:
-
gender, równość płci, literatura młodzieżowa, gimnazjalistka, gimnazjalista, socjalizacja
gender, gender equality, youth literature, female/male middle school student, socialization
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Temat mojej pracy brzmi: Podobieństwa i różnice w postawach czytelniczych gimnazjalistek i gimnazjalistów. Moim głównym celem było więc wykazanie, co jest atrakcyjne w literaturze dla obu płci, czego w niej poszukują dziewczęta, a czego chłopcy, a także co w podejściu do literatury przeważa u jednych i drugich.Ponadto moim zamiarem było wykazanie, jak istotną rolę w procesie socjalizacji odgrywa edukacja (głównie postawy nauczycieli względem uczniów) i literatura, która przekazując uczniom pewne wzorce zachowań, podpowiada, jak należy odnaleźć się w otaczającej rzeczywistości.Praca składa się z trzech części, w pierwszej z nich zajęłam się opisem tego, w jaki sposób szkoła i literatura wpływają na proces socjalizacji młodych ludzi, przybliżyłam wizerunek współczesnego nastolatka, a także poruszyłam tematykę gender, której często złe rozumienie przyczynia się do występowania niepotrzebnych sporów.Druga część pracy to zapis wyników badań w postaci ankiet czytelniczych, które przeprowadziłam w trzech gimnazjach, i wywiadów ze studentkami filologii polskiej na WP UJ, które pozwoliły mi na poznanie preferencji czytelniczych uczennic i uczniów.Trzecią część pracy stanowią propozycje konkretnych lektur, działań motywujących do ich przeczytania oraz zadań z nimi związanych. Dzieła te są utworami próbującymi przełamać stereotypy płciowe poprzez budowanie w czytelniku poczucia siły i sprawstwa, główni bohaterowie pokazują również, że określone emocje, pasje czy upodobania nie są zarezerwowane wyłącznie dla jednej płci.
Subject of my master thesis is: Similarities and differences in reading preferences of female and male middle school studentsMain goal of my thesis is to show, what is attractive in the literature for both sexes, what is that girls and boys seek and on which basis do they make choices. In addition, my intention is to show how important role in the process of socialization plays education (mainly the attitude of the teachers towards students) and literature that giving students certain patterns of behavior, tells how to find one's feet in the surrounding reality.Thesis consists of three parts, first describes how the school and literature influence the process of socialization of young people, draws the image of a modern teenager, and I brings up the subject of gender, which often poor understanding contributes to the unnecessary disputes.Second part is a record of the findings in the form of readers' surveys I conducted in three middle schools, and interviews with female students of Polish philology at the Jagiellonian University (Polish Philology), which allowed me to get to know pupils’ reading preferences.Third part consists of proposals for specific readings as well as activities to motivate students to read. These readings attempt to break down gender stereotypes by building in the reader a sense of power and self-confidence, the main characters also show that certain emotions, passions and preferences are not reserved exclusively for one gender.