Tytuł pozycji:
Burma: politics and religion. Theravada Buddhism impact on political ideology and the character of authority in Burma.
The article is an attempt to explain the phenomenon of the Burmese politics in relation to the prevailing from the eleventh century Theravada Buddhism. The history of the Burmese statehood began during the reign of King Anawratha, whose figure and way of ruling is an ideal reference model for subsequent rulers. During his reign, a centralized autocratic system was established. System assumed indulging the power in hands of one man. The dominance of orthodox Buddhist doctrine at the time of the Pagan kingdom caused formation of a close relationship between Buddhism and the royal authority, which became the substructure of the religious - political concept of authority, according to which the king was seen as cakravartin. In this article I will present the characteristics of the Burmese political ideology using the reputation of the Theravada to nobilitation and maintain power. The work is based on the history of Burma since the First Empire to 2007., emperors, who had a significant influence on the peculiar political ideology and the presentation of the relationship between authority and religion on the historical background and contemporary. As a result of presenting processes of forming power strategies and the consequent idea of a strong, centralized Burmese state, I will show the intensity and longevity of specific to Burma power relations.
Artykuł stanowi próbę wyjaśnienia fenomenu birmańskiej polityki w odniesieniu do panującego od XI w. buddyzmu therawady. Historia państwowości birmańskiej rozpoczęła się w czasie rządów króla Anawrathy, którego postać i sposób rządzenia stanowi idealny model odniesienia dla kolejnych władców. Podczas jego panowania zrodził się scentralizowany system autokratyczny, pozostawiający władzę w rękach jednego człowieka. Dominacja doktryny buddyjskiej ortodoksji w czasach królestwa Paganu spowodowała wykształcenie się ścisłego związku między buddyzmem a władzą królewską, której fundamentem stała się religijno - polityczna koncepcja władzy, według której król był postrzegany jako cakravartin. W niniejszym artykule przedstawię charakterystykę ideologii politycznej Birmy wykorzystującą therawadę do nobilitacji i utrzymania władzy. Praca opiera się na historii Birmy od czasów Pierwszego Imperium do 2007 r., władcach, którzy mieli znaczący wpływ na kształtowanie się osobliwej ideologii politycznej oraz przedstawieniu związków między władzą a religią na tle historycznym oraz współcześnie. W efekcie przedstawienia procesów powstawania strategii władzy oraz wynikającej z niej idei silnie scentralizowanego państwa birmańskiego zobrazuję intensywność i trwałość stosunków władzy specyficznych dla Birmy.