Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Challenges in diagnosing language development in bilingual and multilingual children

Tytuł:
Challenges in diagnosing language development in bilingual and multilingual children
Wyzwania w diagnozie rozwoju językowego dzieci dwu- i wielojęzycznych
Autorzy:
Kacprzak, Agnieszka
Kołak, Joanna
Białecka-Pikul, Marta
Łuniewska, Magdalena
Wodniecka-Chlipalska, Zofia
Haman, Ewa
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Słowa kluczowe:
dzieci wielojęzyczne
bilingual children
dzieci dwujęzycznych
Język:
polski
Linki:
http://ifp.univ.rzeszow.pl/logopedia/ksiazki/glos2/M_Luniewska_glos2.pdf  Link otwiera się w nowym oknie
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/21135  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The article presents critical issues that need to be addressed by practitioners assessing language and other cognitive functions in bilingual children. The issues relate to: inevitable differrences in language development of bilinguals and monolinguals, the importance of a child’s language input, and accurate selection of diagnostic tools. The article lists the newest recommendations for assessment of language competence in multilingual children and a diagnosis of specific language impairment (SLI) in those children as provided by experts from the COST IS0804 European cooperation program. The authors also discuss possible adaptation of the diagnostic recommendations for assessment of multilingual children in Poland and Polish children living abroad.

W artykule przedstawiono kluczowe wyzwania, jakie stają przed osobami prowadzącymi diagnozę kompetencji językowych i poznawczych dzieci dwujęzycznych. Wyzwania te dotyczą nieuniknionych różnic w przebiegu rozwoju językowego między dziećmi dwu- i jednojęzycznymi, charakterystyki zaplecza językowego oraz ogólnego rozwoju dzieci dwujęzycznych, a także odpowiedniego doboru narzędzi diagnostycznych. Ponadto zaprezentowano aktualne zalecenia dotyczące przeprowadzania oceny poziomu rozwoju językowego oraz diagnozy specyficznego (pierwotnego) zaburzenia rozwoju językowego (SLI) u dzieci wielojęzycznych, wypracowane przez międzynarodowy zespół specjalistów w ramach programu współpracy europejskiej COST IS0804. Podjęto także próbę dostosowania tych zaleceń do polskich realiów, rozważając potencjalne wykorzystanie dostępnych w Polsce narzędzi w diagnozie dzieci wielojęzycznych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies