Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Postrzeganie siebie w kontekście bycia idealizowanym przez partnera romantycznego

Tytuł:
Postrzeganie siebie w kontekście bycia idealizowanym przez partnera romantycznego
Self-perception in the context of being idealised by romantic partner
Autorzy:
Rembiesa, Izabela
Słowa kluczowe:
autopercepcja, samoocena, idealizacja, związki romantyczne
self-perception, self-esteem, idealization, romantic relationships
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Ważną kwestią poruszaną w obszarze badań nad związkami romantycznymi jest idealizacja. W niniejszej pracy skupiono się na przeświadczeniu o byciu idealizowanym i jego wpływie na autopercepcję. Wyróżniono zmienne, takie jak: samoocena, władza, ukryte teorie związków czy ocena związku, które potencjalnie mogłyby pośredniczyć w procesie zmiany przekonań na temat własnych cech. Kontrolowano także nastrój jako zmienną wpływającą na formułowanie ocen. Postawiono hipotezę, która zakładała, że osoby przeświadczone o byciu idealizowanym przez partnera podniosą oceny własnych cech. W badaniu wzięło udział 60 osób zaangażowanych w związki romantyczne. Eksperyment składał się z dwóch etapów, pomiędzy którymi zastosowano trzytygodniowy odstęp czasowy. W pierwszym etapie uczestnicy rozwiązywali serię testów. Jednocześnie podawali swój adres e-mail, na który przesyłano im odnośnik do strony internetowej, na której zamieszczony został drugi etap badania. Wyniki badań nie potwierdziły wcześniej założonych hipotez. Nie zauważono istotnych różnic w dynamice samooceny pomiędzy grupą eksperymentalną a kontrolną. Potwierdzona została jedynie hipoteza o nastroju jako zmiennej skorelowanej z samooceną, władzą oraz oceną związku. Na wyniki badania mogły mieć wpływ czynniki takie jak: treść i forma przekazywania informacji zwrotnej, długość odstępu czasowego pomiędzy etapami badania oraz dobór osób badanych.

The one of the most important issue in romantic relationships is idealization. In the following paper I focused on belief of being idealized and how it influence on self-perception. I abstract variables which may be involved in the process: self-evaluation, balance of the power, implicit theories of relationship and relationship satisfaction. Also, the mood was variable which was controlled. The most important hypothesis says that being idealized increase self-evaluation. In experiment took part 60 people who were involved in romantic relationships. It contains two stages with 3 weeks break between them. The first stage was paper-pencil and the second was conducted via Internet. The results did not confirm hypothesis – there were no relevant difference between experimental and control group. Only hypothesis with mood as a mediator was supported. The content and form of feedback, the length of break between stages and selection of participants may influence on the final results.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies