Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

KULTURA JĘZYKA W WYPOWIEDZIACH MEDIALNYCH. ANALIZA ŚRODKÓW RETORYCZNYCH W WYPOWIEDZIACH PROGRAMU TVP info PORANEK

Tytuł:
KULTURA JĘZYKA W WYPOWIEDZIACH MEDIALNYCH. ANALIZA ŚRODKÓW RETORYCZNYCH W WYPOWIEDZIACH PROGRAMU TVP info PORANEK
CULTURE OF LANGUAGE IN MEDIA STATEMENTS. THE ANALYSIS OF THE RHETORICAL MEANS IN TVP info MORNING PROGRAM
Autorzy:
Rokhova, Ivanna
Słowa kluczowe:
language in the media, culture of language, media statements, privacy, shortening the distance, formality, colloquiality, rhetorical
język w mediach, kultura języka, wypowiedź medialna, prywatność, skracanie dystansu, oficjalność, potocznóść, środki retoryczne.
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Zmiany polityczne po roku 1989 sprawiły, że polskie media zmieniły swój charakter, stały się bardziej demokratyczne. Pojawiła się większa różnorodność gatunkowa i tematyczna. Sprawiło to także, że język w mediach, który reprezentuje poprawną polszczyznę, zmienił swoje oblicze. Przedmiotem niniejszej pracy jest kultura językowa w wypowiedziach medialnych. Celem pracy jest zbadanie, poprzez jakie narzędzia językowe stosowane przez dziennikarzy w mediach przejawiają się nowe zachodzące zmiany. W pracy dokonano szczegółowej analizy ekspansji prywatności, tendencji swobodnego mówienia, zmiejszania oficjalności sytuacji komunikacyjnych, skracanie dystansu między dziennikarzami i rozmówcami. Na podstawie badań programu TVP info Poranek w ostatniej części pracy pokazano jakie środki retoryczne są najczęściej stosowane przez dziennikarzy w ich wypowiedziach.

Because of the political changes after the year of 1989 media has changed their character and has became more democratic. We can see now a greater diversity of types and themes. The language in the media, which represents the correct polish language, has changed its face. The subject of this thesis is the culture of the language in the statements of media. The aim of the study is to discover what language tools use by journalists in the media show changes in this culture. The thesis put emphasis on the analysis of the expansion of privacy, freedom of speach, and shortening the distance between journalists and interlocutors instead of decreasing formality communication situations. Based on the research of TVP info Morning program, the last part of the thesis shows what rhetorical measures journalists usually use in their statements.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies